Interaktywny Płatnik Plus zapewnia prawidłowe rozliczenia

Rzeczpospolita (2016-08-26), autor: Nieznany , oprac.: GR

sie 26, 2016
Z Interaktywnego Płatnika Plus korzysta już ponad 2 mln 160 tys. płatników składek. Program pomaga wypełniać dokumenty ubezpieczeniowe i weryfikuje ich poprawność przed wysłaniem – czytamy w Rzeczpospolitej
 
IPP oferuje płatnikom dostęp online do informacji dotyczących ich firmy zgromadzonych w ZUS. Ma to na celu doprowadzenie do spójności danych zapisywanych na kontach płatników składek oraz osób ubezpieczonych z danymi w kartotekach, jakie posiada płatnik w programie Płatnik. Dokumenty, które przygotował płatnik, są weryfikowane na podstawie danych zapisanych na indywidualnych kontach osób ubezpieczonych jeszcze przed ich wysyłką do ZUS. Program IPP sprawdzi m.in. czy:
• dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej podane przez płatnika w dokumencie zgłoszeniowym są zgodne z tymi, jakie figurują w Rejestrze Urzędowym PESEL,
• osoby, za które płatnik składek chce przekazać imienne raporty rozliczeniowe, są zgłoszone do ubezpieczeń,
• w przypadku przekazywania kompletu dokumentów rozliczeniowych zostały przekazane raporty imienne za wszystkie osoby, które są zgłoszone do ubezpieczeń przez danego płatnika składek,
• przy przekazywaniu dokumentów rozliczeniowych – czy składki zostały prawidłowo wyliczone.
IPP weryfikując prawidłowość dokumentów, automatycznie blokuje przekazanie dokumentów zawierających błędy krytyczne. Jednocześnie program wskazuje płatnikowi, jak te błędy skorygować.
Po przetworzeniu dokumentów ubezpieczeniowych w ZUS (zgłoszeniowych w trybie dziennym, rozliczeniowych w trybie tygodniowym) płatnicy składek, po uruchomieniu funkcji „aktualizacja”, otrzymają informację, że:
• przesłane dokumenty są poprawne albo
• prowadzone jest postępowanie wyjaśniające (dodatkowa kontrola) lub
• płatnik powinien przekazać jeszcze dokumenty rozliczeniowe za osoby zgłoszone za okres tzw. historyczny.
IPP umożliwia więc komunikację i znacznie skraca czas wymagany na poinformowanie płatnika o tym czy przekazane przez niego dokumenty są poprawne czy też nie.
Pomocna jest również automatyczna aktualizacja bibliotek i plików stanowiących poszczególne elementy programu IPP. Program samodzielnie wykrywa, czy wszystkie komponenty aplikacji są aktualne. Jeśli nie wykonuje ich autoaktualizację. Umożliwia przez to płatnikom korzystanie z najnowszej wersji programu bez konieczności samodzielnego, dodatkowego pobierania i instalowania zmienionych komponentów.

Więcej w Rzeczpospolitej z 26 sierpnia 2016 r.