.
W bazie wiedzy znajduje się  3955  pytań wraz z odpowiedziami.
X
Info Baza Sp. z o.o. pragnie poinformować, że w związku z dużym zainteresowaniem systemem wspierającym automatyczne przygotowanie deklaracji INF-U oraz INF-1-U wraz z elektroniczną ewidencją, spółka przygotowała specjalną ofertę zakupu Systemu.

Wszyscy Klienci korzystający obecnie z dowolnego systemu naszej firmy, którzy dokonają zakupu systemu eUlgi do 15 lipca 2016 r. otrzymają 50 % rabatu na korzystanie z aplikacji do 31 grudnia 2016 r.
Sprawdź cennik
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Zewnętrzna służba bhp nie dla dużych firm

Rzeczpospolita (2017-09-07), autor: Irena Pacholewska-Urgacz, oprac.: GR

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednym z obowiązków pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest wskazanie w firmie osób, które utworzą lub będą wykonywać zadania w ramach tzw. służby bhp. Ta służba to organ doradczy i kontrolny w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Jednak to, czy pracodawca musi utworzyć taką służbę wewnętrznie, czy może powierzyć jej zadania firmie zewnętrznej, zależy od liczby zatrudnionych pracowników – czytamy w Rzeczpospolitej
 
Obowiązek utworzenia służby bhp mają firmy zatrudniające więcej niż 100 pracowników. Pracodawcy z mniejszym stanem zatrudnienia powinni natomiast powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

Przepisy mówią, że w przypadku braku kompetentnych pracowników istnieje możliwość powierzenia wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Nie jest jednak jasne, czy mogą z niej skorzystać wszyscy pracodawcy, czy tylko ci zatrudniającym mniej niż 100 osób.

Sądy, Państwowa Inspekcja Pracy oraz eksperci prawa pracy prezentują w tym zakresie różne poglądy. Większość jest zdania, że powierzenie zadań służby bhp zewnętrznej firmie jest możliwe jedynie w przypadku pracodawców zatrudniających do 100 osób. Pracodawcy zatrudniający ponad 100 osób mają niemal bezwzględny obowiązek utworzenia służby bhp. Możliwość powierzenia przez nich zadań bhp specjalistom spoza firmy dopuszcza się tylko w sytuacji, gdy nie są w stanie znaleźć na rynku i zatrudnić odpowiedniej osoby.

Takie rozumienie po pierwsze wykracza nieco poza przepisy unijne, stanowiące podstawę do wprowadzenia polskiej regulacji. Wynika z nich bowiem, że jedynym kryterium pozwalającym na powierzenie zadań służby bhp firmie zewnętrznej jest brak odpowiedniego personelu wewnętrznego. W tym kontekście rozróżnienie wyłącznie w oparciu o liczbę zatrudnionych pracowników jest nieuzasadnione. Niemniej jednak polskie sądy pozostają na stanowisku, że firmy zatrudniające powyżej 100 osób muszą podjąć próbę rekrutacji odpowiedniego pracownika, a dopiero w razie jej niepowodzenia mogą powierzyć zadania służby bhp zewnętrznemu podmiotowi.

Po drugie, wątpliwości może rodzić sposób i zakres poszukiwania specjalistów bhp na zewnątrz.

W związku z opisanymi ograniczeniami, u pracodawców zatrudniających ponad 100 pracowników wykształciła się praktyka polegająca na angażowaniu jako pracowników służby bhp osób z firm świadczących usługi w tym zakresie. Często są to ich właściciele. Osoby te są zatrudniane na ułamek etatu, a jednocześnie zadania służby bhp są powierzane ich firmie. Rodzi to jednak pewne ryzyka, takie jak:

- uznanie przez organy państwowe, że doszło do naruszenia przepisów w zakresie bhp poprzez brak rzeczywistej służby bhp (funkcjonuje jedynie firma zewnętrzna i pozorna umowa o pracę), co może narazić zarząd firmy na odpowiedzialność (czyli najprawdopodobniej na grzywnę w wysokości od 1000 do 30 000 zł),

- uznanie przez organy podatkowe i ubezpieczeniowe, że umowa o świadczenie usług jest w istocie nieważna i wszystkie czynności należy zakwalifikować jako wykonywanie obowiązków pracowniczych, co może narazić firmę na odpowiedzialność m.in. za niezapłacone składki ZUS i podatki,

- podniesienie przez samego usługodawcę roszczeń zmierzających do ustalenia, że wszystkie czynności w zakresie służby bhp były w istocie wykonywane w ramach stosunku pracy, a w konsekwencji uzyskanie świadczeń urlopowych, z tytułu nadgodzin itd.

W tym kontekście do czasu zmiany przepisów bądź ich odmiennej interpretacji przez PIP oraz sądy w przypadku dużych pracodawców najbezpieczniejsze jest to, co nie zawsze jest praktyczne – czyli zatrudnienie pracownika służby bhp na etacie.

Więcej w Rzeczpospolitej z 7 września 2017 r.
dodano: 2017-09-08 10:31







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.