.
W bazie wiedzy znajduje się  3966  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Jak sprawdzić numer rachunku do opłacania składek, jeśli ZUS go nie przysłał

Dziennik Gazeta Prawna (2017-12-14), autor: Joanna Śliwińska, oprac.: GR

Prowadzę działalność gospodarczą, ale nikogo nie zatrudniam. Słyszałem, że od stycznia każdy przedsiębiorca będzie musiał wpłacać do ZUS składki na indywidualny numer rachunku, a nie jeden zbiorczy, jak do tej pory. Jest już grudzień, a ja nie dostałem żadnej informacji z ZUS. Znajomy powiedział mi, że numer rachunku mogę znaleźć w wyszukiwarce na stronie ZUS. Dlaczego niektórzy dostali więc przesyłki polecone? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej
 
Jak odpowiada ekspertka współpracująca z „DGP” - od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa), zgodnie z którymi każdy płatnik będzie opłacał składki na przydzielony mu przez ZUS indywidualny rachunek bankowy. ZUS jest zobowiązany przesłać numer rachunku bezpośrednio do przedsiębiorcy, chyba że płatnik utworzył profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) – wtedy numer rachunku zostanie mu udostępniony właśnie przez PUE. Z informacji przekazywanych przez ubezpieczyciela wynika, że wysyłka listów poleconych rozpoczęła się 1 października, jednak nie wszyscy przedsiębiorcy otrzymali przesyłki w tym samym czasie. Możliwe, że niektórzy z nich otrzymają je dopiero w grudniu. Gdyby tak się jednak nie stało, zgodnie z art. 43b ustawy systemowej obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., płatnik powinien się zwrócić o przekazanie tych informacji do najbliższej terenowej jednostki ZUS (inspektoratu, oddziału). Co ważne, powinien to zrobić przed najbliższym terminem opłacania składek. A to oznacza, że w opisywanym przypadku przedsiębiorca powinien to zrobić do 10 stycznia 2018 r. Musi bowiem pamiętać, że nawet składki opłacane za grudzień 2017 r. muszą już być opłacane zgodnie z przepisami obowiązującymi od stycznia 2018 r., a więc nie na rachunki zbiorcze, a indywidualne. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy płatnik chciałby uregulować te składki jeszcze w grudniu 2017 r. Wtedy może wpłacić je na dotychczas stosowane numery rachunków, zostaną one bowiem zamknięte wraz otwarciem nowych – 1 stycznia 2018 r. Próba wpłaty składek na stare numery po tej dacie skończy się niepowodzeniem.

Na stronie internetowej ZUS rzeczywiście można sprawdzić swój numer rachunku bankowego do przelewu składek, jednak ma on charakter tylko pomocniczy. Przepisy wyraźnie mówią, że płatnik w razie nieotrzymania przesyłki z tą informacją powinien się udać do placówki ZUS. Internetowa wyszukiwarka służy tylko potwierdzeniu prawidłowości otrzymanego numeru rachunku i choć jest mało prawdopodobne, żeby zawierała błędy, to trzeba pamiętać, że ustawa nie uznaje jej za obowiązujące źródło informacji. Także w poradniku udostępnionym przez ZUS na stronie internetowej ubezpieczyciel radzi osobistą wizytę w swojej placówce albo kontakt telefoniczny. Pocieszające jest jednak to, że skutki otrzymania błędnej informacji o numerze rachunku nie obciążają płatnika. Jeśli ZUS się pomyli i przekaże mu nieprawidłowy numer, w efekcie czego płatnik wpłaci składki z opóźnieniem, nie poniesienie konsekwencji.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 14 grudnia 2017 r.
dodano: 2017-12-14 11:21







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.