.
W bazie wiedzy znajduje się  3964  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Informowanie o alkoholu i jego producencie to reklama

Dziennik Gazeta Prawna (2018-02-13), autor: Mariusz Szulc, oprac.: GR

Właściciel lokalu gastronomicznego, w którym można kupić piwo bądź cydr w firmowych szklankach producentów obu trunków, musi uiścić 10-proc. opłatę reklamową – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej
 
Spółka w umowie z producentem alkoholu zobowiązywała się nie tylko do sprzedaży jego napojów, ale i ich promocji. W związku z tym zmodernizowała pub, zamieszczając nazwy producenta w miejscach widocznych dla klientów. Piwo i cydr były serwowane tylko w firmowych szklankach i kuflach, opatrzonych odpowiednim znakiem towarowym.

Producent płacił spółce po zakończeniu okresu rozliczeniowego odpowiednie wynagrodzenie, które powiększano o 10-proc. opłatę za reklamę alkoholu, zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.)

Spółka wpłacała opłatę na rachunek bankowy ministra sportu i turystyki i dodatkowo do 20. dnia następnego miesiąca składała w urzędzie skarbowym deklarację DRA-1.

Doszła jednak do wniosku, że nie musi tego robić, bo w zasadzie – jak twierdziła – nie reklamuje trunków, tylko informuje, jaki alkohol można kupić w jej lokalu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja z 29 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.30.2018.1.JM)nie dał się przekonać. Wskazał, że reklamą jest każda informacja o znakach towarowych producentów trunków wyskokowych, jeżeli jest publicznie rozpowszechniana (art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy). To oznacza, że opłatę muszą uiszczać wszyscy, którzy w jakikolwiek sposób reklamują markę alkoholu lub nazwę i logo producenta – podkreślił dyrektor KIS.

Przywołał też wyrok NSA z 31 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 707/13), w którym sąd stwierdził, że „zamieszczenie nazw marek piwa na nalewkach, szklankach i podkładkach na szklanki nie stanowi tylko informacji o sprzedawanym produkcie, lecz jest reklamą. Tym samym każde propagowanie znaku towarowego napojów alkoholowych (piwa) lub symboli graficznych z nim związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących piwo, stanowi reklamę”.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 13 lutego 2018 r.
dodano: 2018-02-13 11:15







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.