.
W bazie wiedzy znajduje się  3964  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

ZUS przekaże więcej informacji sądom rejestrowym

Dziennik Gazeta Prawna (2018-03-22), autor: Anna Kwiatkowska, oprac.: GR

Organ rentowy musi podać dane niezbędne do ustalenia, czy płatnik ma zbywalny majątek i prowadzi działalność – donosi Dziennik Gazeta Prawna.
 
Od 15 marca br. tak wprost stanowi nowo dodany do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych art. 50 ust. 19 powiększający i tak niemałe obowiązki ZUS wobec innych instytucji. Potrzeba doprecyzowania tych przepisów pojawiła się na gruncie interpretacji art. 25c ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Zgodnie z nim w toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy może zażądać udzielenia informacji niezbędnych do ustalenia, czy podmiot wpisany do rejestru posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność. Może się o to zwrócić do organów podatkowych, organów prowadzących rejestry i ewidencje publiczne lub innych organów administracji publicznej oraz do organizacji społecznych. Ustawa o KRS nie precyzowała jednak, o jakie dokładnie organy chodzi. Można było jedynie interpretować ten przepis w taki sposób, że ZUS jest organem administracji publicznej, a więc musi przekazywać żądane informacje.

Nowy przepis wskazuje, że ZUS przekazuje je w ramach postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Jest to specjalny rodzaj postępowania wszczynanego z urzędu przez sąd, np. gdy oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe, ponieważ majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania. W tym postępowaniu sąd bada, czy podmiot ten posiada zbywalny majątek i czy rzeczywiście prowadzi działalność. A jakie informacje może przekazywać wobec tego ZUS? Tego ustawa nie precyzuje, ale można się domyślać, że chodzi w zasadzie o wszelkie dane, jakie posiada ZUS o danej spółce. Może to być np. liczba zgłaszanych ubezpieczonych i podstawa wymiaru ich składek. Do ustalenia, czy spółka nadal prowadzi działalność, może być ważne stwierdzenie, czy płatnik składa na bieżąco deklaracje rozliczeniowe lub czy wypłaca świadczenia ubezpieczonym. Możliwe też, że ZUS prowadził postępowanie egzekucyjne wobec płatnika i posiada informacje o jego majątku.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 marca 2018 r.
dodano: 2018-03-22 11:17







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.