ZUS ostrzega klientów przed oszustami

Dziennik Gazeta Prawna (2018-10-11), autor: Bożena Wiktorowska , oprac.: GR

paź 11, 2018
ZUS nie wysyła do swoich klientów żadnych e-maili, tym bardziej informujących o zaległościach. I dlatego ostrzega przed zawirusowaną korespondencją od osób podszywających się pod zakład – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
 
− Ostrzegamy przed oszustami, którzy w ostatnich dniach zwiększyli swoją aktywność. Cały czas telefonują do nas klienci, informując o dziwnych e-mailach, w których jako nadawca figuruje właśnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W temacie wiadomości znajduje się fraza „Zaległe składki”. A w samej wiadomości jest prośba o potwierdzenie odebrania wiadomości – mówi Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy zakładu.
Okazuje się, że w ten sposób oszuści chcą uzyskać dostęp do danych zgromadzonych na komputerach klientów. ZUS ostrzega, aby w żadnym przypadku nie odpowiadać na takie wiadomości ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.
Okazuje się, że stopka, poza prawidłowym adresem centrali ZUS, zawierała bowiem adres skrzynki e-mailowej oparty o domenę rządową, tj. „gov.pl”. Tymczasem autentyczna strona internetowa zakładu to www.zus.pl, a adresy e-mailowe pracowników ZUS nie funkcjonują w oparciu o domenę rządową.
W sytuacji, w której ktokolwiek z ubezpieczonych lub pracodawców ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, ZUS prosi o kontakt z najbliższą placówką zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 października 2018 r.