.
W bazie wiedzy znajduje się  3967  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Łatwiej będzie chronić własną markę

Dziennik Gazeta Prawna (2018-12-12), autor: Sławomir Wikariak, oprac.: GR

Właściciele znaków towarowych nie będą już ryzykowali ich utraty. Urząd Patentowy przed upływem okresu ochronnego sam przypomni o konieczności jego przedłużenia – donosi Dziennik Gazeta Prawna.
 
To jedna ze zmian zaproponowanych w przyjętym wczoraj przez rząd projekcie nowelizacji ustawy – Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 776 ze zm.). Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia. Po tak długim okresie nie wszyscy pamiętają o przedłużeniu jego ochrony. Nawet tak znana marka jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przez prawie dwa lata pozostawała bez ochrony. Prawo ochronne wygasło w 2003 r., a dopiero w 2005 r. WOŚP zgłosiła lekko zmodyfikowany znak.

Nowelizacja ma zapobiec takim sytuacjom. Na 6 miesięcy przed wygaśnięciem okresu ochronnego UP RP sam powiadomi o tym uprawnionych. Dzięki temu będą wiedzieli, że muszą opłacić kolejny okres. Uproszczona też zostanie procedura przedłużenia ochrony. Dzisiaj należy złożyć wniosek, którego rozpoznanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej. Po wejściu w życie znowelizowanych przepisów będzie wystarczało samo wniesienie opłaty za kolejne 10 lat ochrony (400 zł za każdą z klas, o ile znak ma być chroniony w trzech klasach).

Na podobne ułatwienia będą też mogli liczyć uprawnieni z patentu czy prawa ochronnego na wzór przemysłowy. Tu jednak UP RP będzie informował o końcu okresu wyłącznie, gdy wcześniej o to zawnioskują. I w jednym, i w drugim przypadku lepiej jednak będzie również samemu pilnować terminów. Zgodnie z projektem nieotrzymanie informacji pozostanie bowiem bez wpływu na zachowanie terminu wniesienia opłaty na przedłużony okres ochronny.

Główny powód nowelizacji to wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy 2015/2436 mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych. Zmienia ona m.in. definicję znaku towarowego, rezygnując z konieczności przedstawiania go w sposób graficzny.

„Zmiana ta jest wynikiem postępu technologicznego, który wprowadził do praktyki handlowej nietradycyjne znaki towarowe, np. dźwiękowe, zapachowe czy hologramy” – można przeczytać w komunikacie prasowym po wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 12 grudnia 2018 r.
 
 
dodano: 2018-12-12 10:44







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.