.
W bazie wiedzy znajduje się  3967  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Referencje nie muszą wskazywać szczegółów

Dziennik Gazeta Prawna (2019-10-23), autor: Sławomir Wikariak, oprac.: GR

Referencje składane w przetargu mają potwierdzać należyte wykonanie zamówienia. Nie muszą wskazywać szczegółowych informacji, takich jak termin realizacji czy wartość kontraktu. Te dane może wskazać już sam wykonawca w składanym przez siebie wykazie, tak uznała Krajowa Izba Odwoławcza – donosi Dziennik Gazeta Prawna.
 
Wyrok dotyczy przetargu na gospodarkę odpadami komunalnymi w gminie Myszków (woj. śląskie). Przy jego rozstrzyganiu nie obyło się bez problemów. Firma, której ofertę wybrano jako najkorzystniejszą, ostatecznie zrezygnowała z realizacji tego zamówienia. Z kolei oferta drugiego w kolejności konsorcjum została oprotestowana przez konkurencję. Jednym z zarzutów podniesionych w odwołaniu złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej było niewykazanie wymaganego doświadczenia. W przetargu tym mogły wystartować jedynie firmy, które realizowały usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych o łącznej wartości co najmniej 1,5 mln zł. W odwołaniu podkreślono, że z referencji nie wynikają ani wartość kontraktu, ani termin jego realizacji, co jego zdaniem dyskwalifikuje ten dokument.

Skład orzekający nie podzielił tego argumentu. Zwrócił uwagę, że referencje wystawia zamawiający, a sam wykonawca nie ma wpływu na ich treść.

„Nie można żądać od wykonawcy, aby z dokumentów sporządzanych przez osoby trzecie – w tym przypadku z referencji – wynikało coś więcej poza potwierdzeniem należytego wykonania zamówienia. Szczegółowe informacje mają wynikać z oświadczenia wykonawcy, którym jest stosowny wykaz i zawarte w nim informacje, nie zaś referencje. Referencje mogą mieć charakter ogólny i potwierdzać należyte wykonanie zamówienia, gdyż taki jest cel ww. dokumentu w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zatem szczegółowe informacje (polegające na wskazaniu terminu realizacji, zakresu zamówienia) potwierdza składany przez wykonawcę wykaz, nie zaś referencja, której celem jest wykazanie należytego wykonania zamówienia” – podkreślono w uzasadnieniu wyroku.

W tym samym odwołaniu firma zarzuciła zamawiającemu, że ten nie wykluczył konsorcjum, choć to wprowadziło go w błąd. Chodziło o to, że jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ) był opatrzony inną datą niż uwierzytelniający go podpis elektroniczny. Zdaniem KIO w takich sytuacjach decyduje data złożenia e-podpisu.

„Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz to, że dokument składany jest w formie elektronicznej, zatem oświadczenie tam zawarte składane są w dacie podpisu elektronicznego. (…) Słusznie zauważył przystępujący, że analogiczna sytuacja występuje w przypadku odwołania składanego przez odwołującego, gdzie odwołanie może opatrzone być inną data, niż złożony podpis elektroniczny. Powyższe – jak zauważył przystępujący – nie ma znaczenia zarówno w przypadku odwołania, jak i dokumentu JEDZ, a istotna jest data podpisu elektronicznego” – zauważyła KIO w uzasadnieniu orzeczenia.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 23 października 2019 r.
dodano: 2019-10-23 10:16







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by INFO BAZA sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.