.
W bazie wiedzy znajduje się  3967  pytań wraz z odpowiedziami.
   Aktualności Szkolenia Ważne informacje Cennik Kalkulator wynagrodzeń Kontakt #

Dopełnione zmiany w dokumentacji pracowniczej

Dziennik Gazeta Prawna (2019-12-12), autor: Łukasz Guza, oprac.: GR

Pracodawcom zostały trzy tygodnie na zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania dokumentacji pracowniczej osób, których zatrudnienie ustało przed 1 stycznia 2019 r. Tak wynika z przepisów przejściowych rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. 2369) – donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Firmy miały rok na to, aby papierowe akta byłych zatrudnionych były przechowywane w sposób zgodny z nowymi przepisami. Chodzi o stworzenie warunków zabezpieczających je przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych, w szczególności przez zapewnienie w miejscu składowania odpowiedniej wilgotności i temperatury. Pracodawca musi też zabezpieczyć takie pomieszczenie przed dostępem osób nieuprawnionych.

Wraz z upływem tego terminu dopełni się jednak gruntowna modyfikacja dokumentacji pracowniczej zapoczątkowana 1 stycznia 2019 r. Wprowadzone zmiany miały istotne znaczenie. Nowe przepisy umożliwiły digitalizację akt i prowadzenie ich np. wyłącznie w wersji elektronicznej, co może być znaczącym ułatwieniem działalności (możliwe jest jednak także prowadzenie ich w wersji papierowej lub mieszanej). Skróciły też – co do zasady – czas przechowywania dokumentacji. Kolejną ważną zmianą było wydzielenie nowej części akt osobowych pracowników (D), która obejmuje m.in. odpisy zawiadomienia o ukaraniu zatrudnionego oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez niego odpowiedzialności porządkowej. Nowe regulacje rozszerzyły też katalog dokumentów, które firma musi gromadzić (m.in. o skierowania pracowników na badania lekarskie).

Wcześniej przepisy stanowiły, że akta pracownicze są przechowywane w wersji papierowej. Nie określały więc wymogów, jakie musiały spełniać dokumenty gromadzone na nośnikach elektronicznych. Nowe regulacje umożliwiły jednoznacznie digitalizację i wskazały zasady, jakie musi spełniać taka elektroniczna dokumentacja (m.in. pracodawca ma stosować odpowiednie, w odniesieniu do ilości danych i zastosowanej technologii, rozwiązania techniczne zapewniające jej dostępność, używalność i wiarygodność).

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 12 grudnia 2019 r. 

dodano: 2019-12-12 10:46







Podaj e-mail, aby otrzymywać
najświeższe informacje:

dodatkowe informacje »

     REKLAMA

  » znajdź więcej artykułów w archiwum
Podaj e-mail i poleć tę stronę znajomemu:
Od:
Do:
REKOMENDOWANE SERWISY
baza wiedzy       expert       eulgi       zpchrpro       centrum szkolen     srodowisko     centrum
O nas | Prywatność | Regulamin | Kontakt | Polityka prywatności | Polityka cookies | Do góry


designed by Info Baza Solution sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na stronie bez zgody właściciela serwisu zabronione.