W jaki sposób dokonać przesunięć w środkach funduszu sołeckiego z powodu skutków COVID-19

Dziennik Gazeta Prawna (2020-06-01), autor: Marcin Nagórek , oprac.: GR

cze 5, 2020
Wójt zamierza dokonać przesunięć w środkach funduszu sołeckiego, bo wiele zadań nie będzie już możliwych do wykonania w 2020 r. Spowodowane jest to skutkami COVID-19. Polecił mi także – jako skarbnikowi ‒ przygotowanie specjalnej uchwały o zwiększeniu funduszu na 2021 r. Czy jest to możliwe? Czy przepisy tarcz antykryzysowych coś o tym mówią? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
 
Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie zawiera żadnych regulacji dotyczących kwestii wskazanych w pytaniu. Owszem, znajdują się tam przepisy dotyczące różnych aspektów budżetowych, w tym art. 15zn i art. 15zo, lecz nie odnoszą się one do legalizacji podanego zamierzenia wójta.
 
Pozostaje więc odwołanie się do ustawy o funduszu sołeckim. Podstawowe zasady dotyczące owego funduszu zawarte są w art. 2, gdzie m.in. postanowiono, że rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Uchwała podjęta po 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna.
 
Z punktu widzenia podwyższenia środków funduszu sołeckiego może mieć jednak zastosowanie mechanizm z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim. Tam zaś postanowiono, że rada gminy może zwiększyć środki funduszu ponad wysokość obliczoną na podstawie art. 3 ust. 1, określając w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, w drodze uchwały, zasady zwiększania środków funduszu przypadających na poszczególne sołectwa. Uchwała podjęta po tym terminie jest nieważna. Uchwała ta ma zastosowanie do lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta. Co jednak istotne, zwiększona wysokość środków funduszu nie jest wliczana do wydatków wykonanych w ramach funduszu, od których przysługuje częściowy zwrot na podstawie art. 3 ust. 7. W tej ostatniej regulacji wskazano z kolei, że gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot, w formie dotacji celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Zwrot obejmuje wydatki wykonane w roku poprzedzającym rok budżetowy. Wysokość wydatków stanowiąca podstawę obliczenia zwrotu nie może przekroczyć wysokości środków ujętych w informacji przekazanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w trybie ust. 3.
 
Oznacza to, że jest możliwe zwiększenie środków funduszu sołeckiego (np. o 25 proc.) w stosunku do poziomu ustawowego ‒ na lata następujące po 2020 r. Uchwała koniecznie musi być podjęta w terminie do 30 czerwca bieżącego roku. Gmina nie będzie jednak mogła liczyć na częściowy zwrot środków z dotacji celowej z budżetu państwa z tytułu zwiększonego poziomu wspomnianego funduszu.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 1 czerwca 2020 r.