Restauracja w pociągu też z kasą online

Dziennik Gazeta Prawna (2020-06-29), autor: Agnieszka Pokojska , oprac.: GR

cze 29, 2020
Przedsiębiorca, który serwuje posiłki w wagonie gastronomicznym, będzie musiał zainstalować kasę online. Natomiast przy sprzedaży przekąsek z wózka barowego, obsługującego pozostałe wagony, wystarczy zwykła kasa – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
 
Z wnioskiem o interpretację do KIS wystąpił przedsiębiorca, który świadczy usługi gastronomiczne w wagonach restauracyjnych. Wyjaśnił, że oprócz tego w pozostałych wagonach prowadzi sprzedaż obwoźną z wózków, tzw. minibarów. Dzięki temu pasażerowie mogą kupować produkty gotowe bez konieczności przechodzenia do wagonu restauracyjnego.
 
Przedsiębiorca chciał się upewnić, że od 1 stycznia 2021 r. nie będzie musiał stosować kas online. Argumentował, że nie prowadzi usług gastronomicznych za pomocą „stacjonarnej placówki gastronomicznej”. Pociągi kursują bowiem na różnych trasach, rozpoczynających się od różnych stacji początkowych. Nie można więc wskazać jednego, stałego miejsca, z którego usługa jest świadczona.
 
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacje indywidualna z 27 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.195.2020.1.MT) zgodził się z tym tylko częściowo. Potwierdził, że kas online nie trzeba będzie instalować przy sprzedaży w innych wagonach pasażerskich. Wyjaśnił bowiem, że wózki minibary, jako ruchome punkty sprzedaży detalicznej, nie są zaliczane do placówek gastronomicznych, nie stanowią również żadnej z placówek prowadzących ograniczoną działalność gastronomiczną, definiowaną jako punkt gastronomiczny.
 
Inaczej, jego zdaniem, jest jednak z restauracjami i barami znajdującymi się w pociągu. Te należy traktować jako stacjonarne placówki gastronomiczne, ponieważ z punktu widzenia podróżnych, którzy mogą skorzystać z gastronomii w takim wagonie, mają one właśnie charakter „stacjonarny”.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 29 czerwca 2020 r.