Dlaczego chcąc skorzystać z tarczy antykryzysowej, trzeba założyć profil na PUE ZUS

Dziennik Gazeta Prawna (2020-07-02), autor: Anna Kwiatkowska , oprac.: GR

lip 3, 2020
Prowadzę działalność gospodarczą, nikogo nie zatrudniam. Złożyłem wniosek o świadczenie postojowe, otrzymałem je już dwa razy. Chciałbym złożyć wniosek po raz trzeci, ale słyszałem, że zmieniła się jego forma i już nie mogę go złożyć na papierze. Czy to prawda? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej. 
 
Tak – odpowiada ekspertka współpracująca z DGP. Od 24 czerwca nie jest możliwe składanie wniosków o świadczenie postojowe, jak również o zwolnienie ze składek, zwolnienie z obowiązku opłacania składek oraz udzielenie ulgi w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek), w formie papierowej. Zgodnie ze zmienionym art. 15zs ust. 6 specustawy o COVID-19 mogą być one składane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS (chodzi o PUE ZUS), w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego:
 
• kwalifikowanym podpisem elektronicznym, 
 
• podpisem zaufanym,
 
• podpisem osobistym
 
albo wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony przez ZUS; mówiąc prościej, chodzi o podpis profilem PUE ZUS.
 
Choć w uzasadnieniu do nowelizacji wspomniano o „ograniczeniach w przemieszczaniu się” jako przyczynie wprowadzenia tej zmiany, to jednak głównym jej powodem była duża liczba błędów we wnioskach składanych papierowo. Jak czytamy w uzasadnieniu, w przypadku wniosków o świadczenie postojowe, które wpłynęły do ZUS z kanału PUE, ponad 80 proc. świadczeń zostało przygotowanych do automatycznej wypłaty bez potrzeby angażowania pracowników ZUS. Z kolei z wniosków złożonych w formie papierowej ponad 50 proc. wymagało obsługi ręcznej i przeprowadzenia dodatkowego postępowania z udziałem wnioskodawcy. Dlatego w celu sprawnej obsługi wniosków klientów proponuje się wprowadzenie pełnej elektronizacji składania wniosków. Jak czytamy bowiem na stronie ZUS, wnioski elektroniczne są automatycznie wypełniane danymi osoby, która je składa. System pilnuje, aby niezbędne informacje zostały tam zawarte oraz nie pozwala na przekazanie błędnego formalnie lub niekompletnego wniosku.
 
Zmiana ta zrealizuje także inny cel, do którego dąży ZUS – zwiększenia poziomu elektronizacji obsługi płatników i ubezpieczonych. Osoby chcące skorzystać z wymienionych na początku i przewidzianych w specustawie rozwiązań są bowiem zmuszone do założenia profilu na PUE ZUS. Dotychczas najmniejsi płatnicy, a także ubezpieczeni, mogli to robić dobrowolnie, bo wszelkie wnioski i tak można było składać papierowo. Po zmianach będzie to możliwe jedynie poprzez swój profil na PUE.
 
Jak podkreśla ZUS na swojej stronie, wniosków nie można złożyć nie tylko papierowo, lecz także przez e-PUAP. 
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 2 lipca 2020 r.