Czy można zmieniać plan wydatków w uchwalonym budżecie

Dziennik Gazeta Prawna (2020-07-13), autor: Leszek Jaworski , oprac.: GR

lip 15, 2020

Jestem skarbnikiem w małej miejscowości. Wójt zamierza zarządzeniem dokonać w planie wydatków przeniesień między zadaniami, wskutek czego ma powstać nowe zadanie inwestycyjne. W uchwale budżetowej na 2020 r. włodarz został upoważniony do dokonywania zmian w budżecie, polegających na przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy, wydatków majątkowych między zadaniami w ramach działu do kwoty 60 tys. zł. Obawiam się, że włodarz nie może tego zrobić w drodze zarządzenia. Czy w przedstawionej przeze mnie sytuacji wójt może zmienić budżet? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Nie – odpowiada ekspert współpracujący z DGP. Wójt nie może zmienić budżetu, gdyż udzielone przez radę upoważnienie nie daje mu kompetencji do stanowienia o nowych zadaniach majątkowych w budżecie gminy. To uprawnienie przysługuje organowi stanowiącemu, czyli radzie gminy. I co ważne, przepisy dotyczące zakresu zmian, do których upoważniony jest wójt, są ściśle reglamentowane, tak by nie dopuścić do sytuacji, w której organ wykonawczy przejmuje uprawnienia do stanowienia budżetu. Udzielone wójtowi upoważnienie (o którym wspomniano w pytaniu) daje mu możliwość zwiększenia planu wydatków w jednym bądź kilku zadaniach majątkowych, zaplanowanych wcześniej przez organ stanowiący w budżecie danego roku, przy dokonaniu zmniejszenia planu wydatków w innym zadaniu bądź innych zadaniach w ramach działu. Zmiana ta nie może przekroczyć 60 tys. zł. Należy pamiętać, że wyłączną kompetencję do uchwalania budżetu, w tym zadań inwestycyjnych, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z o samorządzie gminnym ma organ stanowiący (por. uchwała nr 11/484/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 21 maja 2020 r.).

Zgodnie z art. 257 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) w toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających m.in. na zmianach planu wydatków JST w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Na gruncie tego przepisu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 30 stycznia 2014 r. (sygn. akt I SA/Po 1107/13) podał, że dokonywanie przesunięć wydatków między działami budżetu gminy jest w istocie zmianą tego budżetu, a uprawnienie do dokonania tej czynności, podobnie jak uchwalenie budżetu, należy do wyłącznej kompetencji organu stanowiącego gminy. Zdaniem poznańskiego WSA ustawodawca jednoznacznie wykluczył możliwość dokonywania w budżecie gminy przesunięć przez organ wykonawczy pomiędzy działami budżetu, co wynika z art. 258 ust. 1 pkt 1 u.f.p. Organ wykonawczy może natomiast dokonywać przesunięć wydatków pomiędzy rozdziałami i paragrafami budżetu, jeżeli uzyska na to upoważnienie od rady gminy.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 13 lipca 2020 r.