Prawa autorskie przedsiębiorca musi sobie zapewnić w umowie

Dziennik Gazeta Prawna (2020-07-28), autor: Agata Witkowska , oprac.: GR

lip 28, 2020
Przedsiębiorcy często zlecają wykonanie usług firmom z branży kreatywnej. Chodzi zwłaszcza o umowy z grafikami komputerowymi na wykonanie strony internetowej przedsiębiorstwa. Czy po jej stworzeniu prawa do niej ma przedsiębiorca, który ją zamówił? – pyta DGP.
 
Jak odpowiada ekspertka współpracująca z DGP – takie prawo przedsiębiorca musi sobie dokładnie zapewnić w zawieranej umowie. Należy bowiem pamiętać, że przedmiotem wykonanego zlecenia w wyniku tej umowy będzie utwór w myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Według jej przepisów utworem jest m.in. stworzona strona internetowa, wideo promocyjne czy broszura reklamowa. 
 
Należy mieć na uwadze to, że samo zawarcie umowy o stworzenie konkretnego dzieła nie powoduje automatycznego przejścia praw autorskich na zlecającego przedsiębiorcę. Ustawa stanowi bowiem, że majątkowe prawa autorskie pozostają przy twórcy utworu, o ile strony umowy nie postanowią inaczej. W praktyce oznacza to, że mimo zlecenia i poczynienia często dużych nakładów finansowych przez przedsiębiorcę, majątkowe prawa autorskie dalej pozostaną w rękach np. grafika komputerowego, który stworzył daną stronę internetową. Taka sytuacja często bywa przyczyną wielu problemów. 
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 28 lipca 2020 r.