Kiedy trzeba sporządzić statystyczną kartę wypadku

Dziennik Gazeta Prawna (2020-08-20), autor: Karolina Topolska , oprac.: GR

sie 21, 2020
W naszym zakładzie pracy miały miejsce dwa zdarzenia wypadkowe. Uważamy, że jedno nie jest wypadkiem przy pracy, a drugie tak. Czy w obydwu przypadkach należy podjąć te same działania, w tym sporządzić statystyczną kartę wypadku przy pracy? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
 
Jak odpowiada DGP – w razie wystąpienia zdarzenia, które może zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy, pracodawca ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, ustalić okoliczności i przyczyny wypadku (w trybie przewidzianym obowiązującymi przepisami) oraz zastosować odpowiednie środki w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom. Na podstawie ustalenia okoliczności i przyczyn danego zdarzenia może ono zostać uznane za wypadek przy pracy. Powyższych ustaleń dokonuje zespół powypadkowy w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. W przypadku gdy poszkodowanym jest pracownik, zespół sporządza (według ustalonego wzoru) protokół powypadkowy. Natomiast w przypadku osób niebędących pracownikami, np. zleceniobiorców, zamiast protokołu sporządza się kartę wypadku. W obu tych dokumentach powinno znaleźć się stwierdzenie, że wypadek jest wypadkiem przy pracy (lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy) albo że dane zdarzenie takim wypadkiem nie jest. W tym ostatnim przypadku wymaga to jednak szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia. 
 
Jeżeli protokół powypadkowy albo karta wypadku określa, że mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy (lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy), to pracodawca ma obowiązek sporządzić statystyczną kartę wypadku przy pracy. To oznacza zarazem, że w przypadku nieuznania danego zdarzenia za wypadek statystycznej karty się nie sporządza. 
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 20 sierpnia 2020 r.