Centrum alarmowe, które monitoruje funkcje życiowe pacjentów za pomocą aplikacji i przez telefon, może korzystać ze zwolnienia w VAT – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Pytanie KIS zadał podmiot leczniczy, który zamierzał założyć centrum alarmowe. Usługa miała być świadczona komercyjnie i polegać na monitorowaniu pacjenta przy użyciu specjalnej opaski oraz odbieraniu wysyłanych przez nią sygnałów przez ratowników medycznych. Mieli oni reagować w razie pogorszenia parametrów życiowych, udzielając porady telefonicznej lub wzywając do pacjenta pogotowie ratunkowe.
Usługa miała być skierowana w szczególności do osób starszych i schorowanych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja indywidualna z 16 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.499.2020.1.WH) potwierdził, że ma tu zastosowanie zwolnienie z VAT, skoro celem usługi ma być profilaktyka (polegająca na monitorowaniu stanu zdrowia) oraz działania służące ratowaniu zdrowia.
W sprawie zwolnienia z VAT telemedycyny wypowiedział się 5 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE (sygn. akt C– 48/19). Orzekł, że porady udzielane przez telefon mogą być bez podatku, jeżeli służą celom terapeutycznym.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 3 grudnia 2020 r.