Jak rozliczyć delegację w której bierze udział kilku pracowników?

Dziennik Gazeta Prawna (2010-10-19), autor: Sebastian Woźniak , oprac.: GR

paź 20, 2010

W podróże służbowe w firmie wyjeżdża właściciel wraz z pracownikami, przy czym właściciel ponosi wszystkie związane z tym koszty. Czy w rozliczeniu delegacji wszystkie koszty można rozliczyć tylko w odniesieniu do właściciela, a w odniesieniu do pracowników tylko wypłacić im diety, czy powinno się np. fakturę za nocleg dzielić proporcjonalnie na każdego pracownika – pyta czytelnik Poradnika Gazety Prawnej.

Jak czytamy w dzienniku, przepisy prawa podatkowego nie przewidują sposobu rozliczania delegacji służbowych, dlatego kwestii tych należy szukać w odrębnych przepisach. Jednak i w nich, tj. m.in. kodeksie pracy czy rozporządzeniu w sprawie należności z tytułu podróży służbowej, także nie odnajdziemy sposobu rozliczania delegacji dla pracodawców spoza sfery budżetowej.

Przyjmuje się, że pracodawcy spoza sfery budżetowej ustalają zasady rozliczania podróży służbowych we własnym zakresie, tj. układzie zbiorowym, umowie o pracę czy regulaminie wynagradzania. Poza minimalną wartością diety określoną w przepisach dotyczących sfery budżetowej, pozostałe kwestie mogą odbiegać od zasad rozliczania pracowników tzw. budżetówki.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 19 października 2010 r.