Ważne terminy w księdze podatkowej

Dziennik Gazeta Prawna (2010-12-06), autor: DGP , oprac.: GR

gru 7, 2010

Podatnik, który prowadzi księgę samodzielnie bez prowadzenia dodatkowej ewidencji, musi dokonać zapisu dotyczącego zakupu materiałów podstawowych niezwłocznie po otrzymaniu tych materiałów, najpóźniej przed przekazaniem ich do magazynu, przerobu czy sprzedaży – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Wpisów pozostałych wydatków, np. zakup materiałów pomocniczych, podatnik musi dokonywać raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Podobnie jest z zapisami przychodów, np. ze sprzedaży towarów handlowych.

W przypadku wymiany wadliwego towaru na towar pełnowartościowy (tzw. reklamacji) w pierwszej kolejności wartość zwróconego towaru powinna zostać wyksięgowana (wystornowana) z kolumny „wartość sprzedanych towarów i usług”.

Informacja dotycząca charakteru zdarzenia gospodarczego, w tym przypadku jest to zwrot towaru w wyniku reklamacji, powinna być umieszczona w kolumnie „opis zdarzenia gospodarczego”. Natomiast wydanie w miejsce towaru wadliwego towaru pełnowartościowego wymaga zaksięgowania tego faktu pod następnym kolejnym numerem, w tej samej kolumnie księgi, z której wyksięgowano towar zwrócony (kol. 7).

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 grudnia 2010 r.