Podatnik, który prowadzi księgę samodzielnie bez prowadzenia dodatkowej ewidencji, musi dokonać zapisu dotyczącego zakupu materiałów podstawowych niezwłocznie po otrzymaniu tych materiałów, najpóźniej przed przekazaniem ich do magazynu, przerobu czy sprzedaży – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Wpisów pozostałych wydatków, np. zakup materiałów pomocniczych, podatnik musi dokonywać raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Podobnie jest z zapisami przychodów, np. ze sprzedaży towarów handlowych.
W przypadku wymiany wadliwego towaru na towar pełnowartościowy (tzw. reklamacji) w pierwszej kolejności wartość zwróconego towaru powinna zostać wyksięgowana (wystornowana) z kolumny „wartość sprzedanych towarów i usług”.
Informacja dotycząca charakteru zdarzenia gospodarczego, w tym przypadku jest to zwrot towaru w wyniku reklamacji, powinna być umieszczona w kolumnie „opis zdarzenia gospodarczego”. Natomiast wydanie w miejsce towaru wadliwego towaru pełnowartościowego wymaga zaksięgowania tego faktu pod następnym kolejnym numerem, w tej samej kolumnie księgi, z której wyksięgowano towar zwrócony (kol. 7).
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 grudnia 2010 r.