Nasza spółka chce otworzyć swoje przedstawicielstwo za granicą. Gdzie powinny być prowadzone jego księgi rachunkowe i rozliczenia podatkowe – pyta czytelnik Rzeczpospolitej.
Jak czytamy w dzienniku, jeśli polska spółka ma przedstawicielstwo w innym kraju, to jego księgi rachunkowe powinna prowadzić na zasadach tam obowiązujących.
Przedstawicielstwo polega na ustanowieniu w innym kraju reprezentanta własnej firmy w celu promocji świadczonych usług lub sprzedawanych towarów, badania rynku, nadzorowania realizacji umów zawieranych w imieniu spółki.
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych regulują przepisy kraju, na terenie którego zostało utworzone przedstawicielstwo, ponieważ polskie przepisy nie określają zasad funkcjonowania ani zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych lub innej ewidencji przez przedstawicielstwo polskiego przedsiębiorcy znajdujące się poza terytorium Polski.
Ważne jest rozstrzygnięcie, czy przedstawicielstwo jest zakładem w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zakład oznacza stałą placówkę gospodarczą, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność przedsiębiorstwa Nie uważa się za zakład placówki wykorzystywanej w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa działalności przygotowawczej lub pomocniczej.
Jeżeli przedstawicielstwo nie jest zakładem, to zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania jego rozliczenia podatkowe powinny być prowadzone w Polsce. Potwierdza to pismo IS w Katowicach z 22 listopada 2007 r. (IBPB3/423-77/07/MS).
Więcej w Rzeczpospolitej z 8 grudnia 2010 r.