Zdaniem współpracującego z Dziennikiem Gazetą Prawną doradcy podatkowego, Agnieszką Szewczyk-Tomasiak, dopuszczenie możliwości przechowywania i wysyłania faktur elektronicznych, np. w postaci plików PDF może znacznie ograniczyć nie tylko koszty związane z przygotowywaniem, drukowaniem i wysyłaniem faktur w postaci papierowej, ale też koszty związane z przechowywaniem faktur.
Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów, celem wprowadzonych 1 stycznia 2011 r. zmian przepisów o VAT w zakresie faktur elektronicznych była liberalizacja obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur przez umożliwienie wystawiania i przesyłania ich w dowolnym formacie elektronicznym. Znowelizowane przepisy nie są jednak jednoznaczne w tym zakresie.
W związku z tym trudno przewidzieć, jaka będzie praktyka organów podatkowych, tj. czy mimo deklaracji MF nie będą kwestionować faktur wystawianych w formacie PDF uznając, że PDF nie gwarantuje autentyczności i integralności ich treści. Stąd na tym etapie podatnikom, którzy zdecydują się na wysyłanie i przechowywanie faktur elektronicznych w formacie PDF, rekomendujemy zgromadzenie dokumentacji potwierdzającej spełnienie przez stosowany przez nich system wymogu zapewnienia autentyczności i integralności faktur, w tym również rozważenie wystąpienia z wnioskiem o interpretację przepisów o VAT – sugeruje ekspertka współpracująca z „DGP”
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 31 stycznia 2011 r.