O usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych mogą myśleć tylko osoby, które mają odpowiednie uprawnienia. Oprócz wpisanych na listę doradców podatkowych i do rejestru biegłych rewidentów będą to osoby legitymujące się certyfikatem księgowym, który wydaje minister finansów – informuje Rzeczpospolita.
Certyfikat wydawany jest na wniosek zainteresowanego. Można go zdobyć zdając egzamin albo – jeśli spełnione są warunki określone w ustawie o rachunkowości – wystąpić do ministra finansów o jego wydanie.
Egzamin muszą zdać osoby, które mają średnie wykształcenie i co najmniej dwuletnią praktykę w księgowości.
Wiadomości osób przystępujących do egzaminu sprawdza komisja powoływana przez ministra finansów. Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i trwa cztery godziny. Składa się z części testowej i z zadań sytuacyjnych.
Obowiązku zdawania egzaminu unikną natomiast osoby mające trzyletnią praktykę w księgowości oraz odpowiedni poziom wykształcenia (m.in. wyższe magisterskie kierunkowe; ukończone studia podyplomowe kierunkowe).
Osoby, które egzaminu zdawać nie muszą, a także te, które go zdały i chcą uzyskać certyfikat, powinny złożyć do ministra finansów wniosek o jego wydanie.
Więcej w Rzeczpospolitej z 9 lutego 2011 r.