Jak informuje Rzeczpospolita, o upominkach powyżej 200 zł wręczanych w zeszłym roku kontrahentom trzeba poinformować urząd skarbowy w składanym do końca lutego PIT-8C. Obdarowani uzyskują bowiem z tego tytułu przychód, który muszą potem wykazać w swoim zeznaniu i opodatkować.
Aby uniknąć tych formalności firmy starają się, by wartość upominków nie przekraczała 200 zł. Do tej kwoty są one bowiem nieopodatkowane. Zwolnienie do 200 zł przysługuje, gdy gadżety są przekazywane w związku z promocją lub reklamą firmy. Urzędy czasami uważają, że ten warunek jest spełniony tylko wówczas, gdy rozdaje ona własne produkty.
Przed wpisaniem takiego świadczenia do PIT-8C musimy ustalić, czy korzyść z niego ma współpracująca z nami firma, czy też tylko jej przedstawiciel. Jeśli prezent nie ma konkretnego adresata, nie trzeba go wykazywać w PIT-8C. Jeśli jednak przekazujemy go na potrzeby konkretnej osoby odpowiedzialnej za współpracę z nami, to jest to jej indywidualna korzyść.
Jeśli prezent stanowi nagrodę w konkursie lub sprzedaży premiowej, to będzie rozliczany 10-proc. ryczałtem (są też określone zwolnienia). Przykładowo, formę nagrody mają często świadczenia wynikające z programów lojalnościowych, które organizowane są właśnie w formie konkursu bądź sprzedaży premiowej.
Więcej w Rzeczpospolitej z 18 lutego 2011 r.