Jak donosi Rzeczpospolita, operacje finansowe związane z funduszem alimentacyjnym gmina musi ewidencjonować.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że operacje z Funduszu Alimentacyjnego należy ewidencjonować.
Jeżeli podmiot, który się tym zajmuje, działa w formie jednostki budżetowej, to powinien prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z zasadami określonymi w ustawach o rachunkowości i o finansach publicznych z uwzględnieniem zasad szczególnych wynikających z rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP (Dz. U. nr 128, poz. 861).
Z przepisów tych wynika, że ewidencja operacji związanych z Funduszem Alimentacyjnym powinna być prowadzona na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”. Po stronie „Winien” tego konta ujmuje się ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych i nadpłat po stronie „Ma” ustalone należności z tego tytułu oraz odpisy należności.
Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej, których należności dotyczą. W tej sytuacji należności z tytułu Funduszu Alimentacyjnego powinny być ujmowane w ewidencji prowadzonej w jednostce budżetowej na koncie 221 w korespondencji z kontem 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”.
Stosownie do art. 27 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu właściwemu organowi wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z Funduszu Alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z odsetkami.
Więcej w Rzeczpospolitej z 19 kwietnia 2011 r.