Opłaty za hotelowe zniszczenia są bez VAT

Grzegorz Rodziewicz , oprac.: GR

sie 17, 2021

Kwoty pobierane przez hotel od gości za zniszczony pokój, dodatkowe sprzątanie czy zgubiony rower to rekompensata za szkodę, a nie wynagrodzenie za jakąkolwiek odpłatną usługę. Nie należy więc powiększać ich o VAT – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Spółka prowadzącą hotel i restaurację. Spytała KIS o sytuację, w której hotelowi goście spowodują szkody w pokoju albo w innym pomieszczeniu (np. w sali konferencyjnej) bądź uszkodzą wypożyczony sprzęt (np. rower). W takiej sytuacji spółka pobiera opłaty, traktując to jako rekompensatę za poniesione przez nią koszty napraw, sprzątania, wymiany zniszczonego bądź zgubionego sprzętu. Czasem – jak dodała – opłata stanowi odszkodowanie za utracone korzyści, np. gdy spowodowane przez gościa zniszczenia są na tyle poważne, że na czas naprawy trzeba wyłączyć pomieszczenia z funkcjonowania.

Innego zdania był dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Stwierdził, że pobierane przez spółkę opłaty należy uznać za wynagrodzenie za wykonane przez nią usługi, takie jak remont, naprawa, zakup nowych sprzętów. Należy więc powiększyć je o VAT, a zamiast noty wystawić fakturę.

Sądy obu instancji przyznały rację spółce. Orzekły, że pobierane przez nią opłaty są rekompensatą za uszczerbek w jej majątku, a więc nie można uznać, iż jest to wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę. Jeśli spółka naprawia własny zniszczony majątek, to trudno uznać, że ktokolwiek inny niż ona sama byłby beneficjentem takiej usługi – podkreślił NSA.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 12 sierpnia 2021 r., autor: Mariusz Szulc, oprac.: GR