Chcemy w regulaminie zapisać, że zwracamy koszty zakupu okularów tylko tym pracownikom, którzy pomyślnie przeszli okres próbny i teraz mają umowę na czas określony lub nieokreślony. Czy możemy tak zrobić? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – realizacja obowiązku pracodawcy dotyczącego zapewnienia okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych nie może być uzależniona od rodzaju umowy o pracę. Prawo do refundacji poniesionych przez pracownika kosztów przysługuje również osobom zatrudnionym na podstawie umowy na okres próbny, a ograniczanie tego prawa jest niedopuszczalne. Wniosek taki można wysnuć z obowiązujących przepisów.

Zgodnie z par. 8 ust. 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej (wstępnych, okresowych lub kontrolnych) wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Przepis ten jest bardzo ogólny, dlatego też pracodawca powinien w wewnętrznym akcie prawnym (zarządzeniu, decyzji, regulaminie itp.) określić szczegółowe zasady przydziału okularów, a w szczególności kwotę refundacji oraz czasokres ich używalności. Istotne jest również to, że zgodnie z definicją zawartą w par. 2 pkt 4 powyższego rozporządzenia za pracownika uważa się każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym także praktykanta i stażystę, o ile użytkuje ona w czasie pracy monitor ekranowy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 listopada 2022 r., autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR