Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które ubiegają się o zwrot opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, muszą razem z pierwszym składanym w 2023 r. wnioskiem złożyć formularz zawierający informacje o uzyskanej pomocy de minimis – donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Taki obowiązek jest związany z tym, że wspomniana refundacja jest udzielana niepełnosprawnym przedsiębiorcom jako pomoc de minimis i maksymalna kwota takiego wsparcia nie może przekroczyć limitu wynoszącego 100 tys. euro lub 200 tys. euro (w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy i dwa poprzedzające go lata). Dlatego do wniosku Wn-U-G, który służy do otrzymania zwrotu należności na ZUS, trzeba dołączyć formularz INF-O-PdM lub INF-O-PdR (w przypadku osób prowadzących działalność w rybołówstwie lub rolnictwie). PFRON przypomina, że jeden ze wskazanych druków należy załączyć do pierwszego składanego po 31 grudnia 2022 r. wniosku – niezależnie od tego, czy będzie on dotyczył refundacji składek za dany miesiąc, czy będzie to korekta tego złożonego jeszcze w ubiegłym roku. Brak takiego formularza spowoduje odrzucenie wniosku o zwrot pieniędzy.

Formularze o pomocy de minimis są dostępne w terenowych oddziałach PFRON oraz na stronie internetowej funduszu. Jeśli niepełnosprawny przedsiębiorca ubiega się o refundację drogą elektroniczną, za pośrednictwem Systemu Obsługi Dofinansowań i Refundacji, musi najpierw wypełnić Wn-U-G, w sekcji oświadczeń zaznaczyć, który druk będzie załączać, podpisać wniosek podpisem PFRON lub podpisem kwalifikowanym i dopiero potem pokaże mu się lista załączników, z których wybierze jeden. Z kolei osoby, które starają się o refundację w formie papierowej, muszą wydrukowane i wypełnione dokumenty (wniosek plus załącznik) wysłać do właściwego wojewódzkiego oddziału funduszu.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 4 stycznia 2023 r., autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR