Jak rozliczyć wydatki na funkcjonowanie rady nadzorczej ?

Rzeczpospolita (2011-08-31), autor: Aleksander Gniłka , oprac.: GR

sierpień 31, 2011

Wynajem sali, zakup materiałów biurowych i zamówienie poczęstunku dla członków organów nadzorczych może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zwrot kosztów podróży tych osób już nie. Tak wynika z interpretacji fiskusa – czytamy w Rzeczpospolitej.

Wydatki poniesione na zorganizowanie w siedzibie spółki posiedzenia rady nadzorczej nie mają charakteru reprezentacyjnego, a więc nie podlegają ograniczeniom w zakresie zaliczenia ich do kosztów, wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Z racji swojego przeznaczenia i charakteru nie spełniają one również przesłanki z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, ponieważ nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, lecz wiążą się z jej funkcjonowaniem. Kwoty te mogą więc zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów spółki. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lutego 2011 r.

Izba Skarbowa w Poznaniu w piśmie z 11 lutego 2011 r. odpowiedziała na pytanie, czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzecz funkcjonowania rady nadzorczej, np. materiały piśmiennicze, koszty obsługi administracyjnej, zakup prasy, wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, soków i słodyczy serwowanych na posiedzeniach, koszty podróży służbowych, koszty eksploatacji samochodu służbowego i korzystania z telefonu służbowego. Zdaniem spółki, wszystkie te wydatki nie mają charakteru osobistego.

Izba uznała, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków z tytułu podróży służbowych oraz eksploatacji samochodu. Pozostałe kwoty mogą natomiast zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Więcej w Rzeczpospolitej z dnia 30 sierpnia 2011 r.