Nasi nowi pracownicy zgłosili zapotrzebowanie na mydło i ręczniki. Czy mamy obowiązek im je zapewnić? Czy dotyczy to wszystkich stanowisk pracy? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – pracodawca ma obowiązek zapewnienia wszystkim pracownikom środków higieny osobistej, ale o tym, jakie to będą środki, decyduje on po dokonaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy oraz po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami.
Zgodnie z art. 207 par. 2 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Zgodnie z art. 233 k.p. przejawem tej powinności jest obowiązek nieodpłatnego zapewnienia pracownikom odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz dostarczenie im niezbędnych środków higieny osobistej.
Rodzaje środków higieny osobistej udostępnianych pracownikom powinny być dostosowane do specyfiki pracy na danym stanowisku, potencjalnych zabrudzeń, organizacji pracy itp. Przy czym o ile w przypadku pracowników administracyjno-biurowych wystarczy zapewnić w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych mydło w dozownikach i ręczniki papierowe, o tyle np. kierowcy, który spędza większość czasu poza siedzibą pracodawcy, należałoby już zapewnić mydło, ręczniki materiałowe, pastę bhp itp. Podobnie będzie w przypadku pracowników, którzy ze względu na szczególnie warunki pracy korzystają z pryszniców. Oni również powinni mieć zapewnione odpowiednie środki higieny.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 12 września 2024 r., autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR