Pracodawca nie musi wysyłać imiennej informacji PIT-11, tj. informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, listem poleconym, gdy podatnik nie odbierze jej osobiście – wyjaśnił minister finansów w objaśnieniach z 27 czerwca 2025 r. Na taki obowiązek wskazywała jedna ze stron społecznych i zgłaszała potrzebę zmian w tym zakresie podczas prac zespołu deregulacyjnego. Minister wyjaśnił więc, że nie wynika to z przepisów – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Przypomniał, że formularz PIT-11 jest przesyłany urzędom skarbowym wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
- za pośrednictwem konta w e-Urzędzie, albo
- za pomocą oprogramowania interfejsowego (w tym również usługi Web Service Uniwersalnej Bramki Dokumentów przeznaczonej do wysyłki masowych dokumentów elektronicznych PIT-11) udostępnionego w BIP MF4 (podatki.gov.pl).
Z kolei podatnikom PIT-11 przekazuje się najpóźniej do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Jak jednak wyjaśnia minister finansów, ustawa o PIT nie zawiera regulacji, które wskazywałyby, w jaki sposób należy ją przekazać. W związku z tym płatnicy i inne podmioty wypełniające formularz PIT-11 mają w tym zakresie swobodę.
W praktyce – jak czytamy w objaśnieniach – można to zrobić przykładowo:
- przez internetowy system kadrowo-płacowy (np. portal pracowniczy),
- na adres poczty elektronicznej (np. służbowy e-mail lub inny wskazany przez podatnika),
- listem za pośrednictwem poczty,
- osobiście, np. przez odbiór formularza w siedzibie firmy.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 2 lipca 2025 r., autor: Agnieszka Pokojska, oprac.: GR