Nawet jeśli sądy idąc z duchem czasu, uznają Internet za środek masowego przekazu, nie oznacza to, że wygrana w konkursie ogłoszonym przez firmę działającą na internetowym rynku korzysta ze zwolnienia.
Jak czytamy w Rzeczpospolitej do takiego wniosku prowadzą interpretacje wydawane przez organy podatkowe.
Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolniona od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Z przepisu tego wynikają zatem dwa zwolnienia:
– dla wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową,
– wygranych w konkursach i grach z innych dziedzin, ale organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).
Najwięcej wątpliwości budzi ten drugi rodzaj zwolnień.
Organy podatkowe konsekwentnie stoją na stanowisku, że nie wystarczy, by informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Żeby można było mówić o zwolnieniu, konkursy muszą być nie tylko ogłaszane przez środki masowego przekazu, ale też przez nie organizowane.
Dlatego nie ma szansy na zwolnienie z PIT zwycięzca konkursu organizowanego przez bank, instytucję ubezpieczeniową czy inny podmiot niebędący środkiem masowego przekazu, który wprawdzie zamieszcza na stronie internetowej regulamin konkursu i warunki przyznawania wygranej, ale jako organizator nie jest środkiem masowego przekazu.
Z tych samych powodów zwolnieniem nie są objęte nagrody w konkursach organizowanych wyłącznie dla określonej grupy osób, np. dla pracowników organizatora konkursu czy jego kontrahentów, nawet gdy regulamin wymaga zarejestrowania się na stronie intemetowej.
Więcej w Rzeczpospolitej z 5 października 2011 r.