Jeżeli zatrudniony na umowę o pracę realizuje zlecenie na rzecz swojego pracodawcy, choć zawarte z inną firmą, obowiązki płatnika składek spoczywają na pierwszym podmiocie. W takim przypadku przychód z obu źródeł należy wykazać łącznie w dokumentach rozliczeniowych – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Pracownik, który równocześnie wykonuje umowę zlecenia zawartą z innym podmiotem niż własny pracodawca (i nie jest to praca wykonywana na jego rzecz), podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym ze stosunku pracy. Natomiast z tytułu zawartej umowy zlecenia podlega tym ubezpieczeniom dobrowolnie, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy w przeliczeniu na miesiąc wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie obowiązujące w danym roku, albo obowiązkowo, jeżeli jest niższa od tej kwoty.
Inaczej jest w sytuacji, gdy pracownik jednocześnie wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia zawartej z innym podmiotem niż własny pracodawca, jednak praca w ramach umowy zlecenia wykonywana jest na rzecz tego pracodawcy. Wtedy osoba ta z tytułu wykonywania umowy zlecenia podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak w przypadku umowy o pracę. Wynika to z definicji pracownika, o której mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z treścią tego przepisu za pracownika uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli zawarła taką umowę z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Pracodawca, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy zlecenia zawartej z innym podmiotem, jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne za tę osobę. Pracodawca jest zobowiązany do rozliczania i opłacania należnych składek za takich pracowników, tak jak za osoby wykonujące pracę w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z nim. Oznacza to, że w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika przez pracodawcę, przychód uzyskany z umowy zlecenia należy wykazać łącznie z przychodem ze stosunku pracy. W takim przypadku podmiot, z którym zawarta została umowa zlecenia, nie zgłasza tej osoby do ubezpieczeń.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 9 października 2025 r., autor: Joanna Gawęda ekspert ds. ubezpieczeń społecznych, oprac.: GR