Marketingowe wsparcie sprzedaży może być tańsze

Rzeczpospolita (2011-11-15), autor: Robert Trzonkowski, Piotr Gaczyński , oprac.: GR

lis 15, 2011

Firmom opłaca się zlecić zorganizowanie całego programu lojalnościowego agencji reklamowej, można ograniczyć obciążenia VAT.

Jak czytamy w Rzeczpospolitej od kilku miesięcy obowiązuje nowelizacja ustawy o VAT, która zmieniła zasady opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów. Nowe brzmienie jej art. 7 wprowadziło opodatkowanie każdego nieodpłatnego wydania towaru innego niż prezent o małej wartości lub próbka niezależnie od związku takiej czynności z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Można przypuszczać, że niekorzystna zmiana przepisów spowoduje, że podatnicy będą dążyć do optymalizacji swoich rozliczeń.

Nowe regulacje oznaczają m.in., że podatnicy organizujący akcje marketingowe są zobowiązani odprowadzić VAT od każdego niemal wydanego towaru (nagrody, gadżetu, upominku itp.). Od 1 kwietnia 2011 wydatki na takie działania marketingowe zwiększyły się więc o VAT. Pomysłem na zoptymalizowanie tych rozliczeń jest nabywanie zorganizowanych akcji marketingowych od innej firmy (np. agencji reklamowej). Z podatkowego punktu widzenia wskazane jest, aby samo wydanie towaru przez agencję uzupełnione było o dodatkowe czynności związane z promocją działalności zleceniodawcy. Powoduje to, że wydanie towarów, których koszt stanowi jeden ze składników wynagrodzenia agencji, nie podlega VAT.

Agencje marketingowe świadczą w tym zakresie szeroki wachlarz usług: od opracowania projektu marketingowego po samo wydanie towarów . W takim wypadku wydanie towarów przez agencję jest częścią składową świadczonych przez nią usług.

Więcej w Rzeczpospolitej z 15 listopada 2011 r.