Rozliczania reklamacji w księdze przychodów i rozchodów

Dziennik Gazeta Prawna (2011-11-16), autor: Ewa Matyszewska , oprac.: GR

lis 16, 2011

Nie ma szczegółowych przepisów wskazujących, jak w księdze podatkowej należy wpisać reklamowany towar – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Brak szczegółowych uregulowań prawnych w kwestii sposobu rozliczania reklamacji oraz wymiany towarów nie zwalnia podatnika z uwzględniania wszystkich zdarzeń w księdze podatkowej. Jednocześnie brak tych uregulowań powoduje także, że podatnik ma tutaj pewną swobodę w sposobie odzwierciedlania reklamacji i wymiany towarów.

W praktyce najczęściej spotykanym sposobem jest wyksięgowanie zwracanego towaru z księgi podatkowej.
Przyczyna wyksięgowania to uznanie reklamacji klienta oraz zwrot towaru przez klienta, w dalszej kolejności powinna zostać zaksięgowana dostawa towaru wolnego od wad w tej samej kolumnie co wystornowanie zwróconego towaru, lecz z kolejnym numerem księgowania.

Zaproponowany sposób zaksięgowania uznania reklamacji i wymiany towaru jest zalecany do stosowania przez podatników, gdyż w sposób jasny i precyzyjny wskazuje na chronologię zdarzeń i przyczyny konkretnych zapisów w księdze podatkowej.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 16 listopada 2011 r.