Nie ma szczegółowych przepisów wskazujących, jak w księdze podatkowej należy wpisać reklamowany towar – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Brak szczegółowych uregulowań prawnych w kwestii sposobu rozliczania reklamacji oraz wymiany towarów nie zwalnia podatnika z uwzględniania wszystkich zdarzeń w księdze podatkowej. Jednocześnie brak tych uregulowań powoduje także, że podatnik ma tutaj pewną swobodę w sposobie odzwierciedlania reklamacji i wymiany towarów.
W praktyce najczęściej spotykanym sposobem jest wyksięgowanie zwracanego towaru z księgi podatkowej.
Przyczyna wyksięgowania to uznanie reklamacji klienta oraz zwrot towaru przez klienta, w dalszej kolejności powinna zostać zaksięgowana dostawa towaru wolnego od wad w tej samej kolumnie co wystornowanie zwróconego towaru, lecz z kolejnym numerem księgowania.
Zaproponowany sposób zaksięgowania uznania reklamacji i wymiany towaru jest zalecany do stosowania przez podatników, gdyż w sposób jasny i precyzyjny wskazuje na chronologię zdarzeń i przyczyny konkretnych zapisów w księdze podatkowej.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 16 listopada 2011 r.