Kiedy od nagrody trzeba odprowadzić podatek dochodowy

Rzeczpospolita (2012-03-12), autor: Dawid Misiak , oprac.: GR

mar 12, 2012

Nagrody wydawane klientom w konkursie na najlepsze hasło reklamowe są opodatkowane zryczałtowanym 10-proc. PIT, nawet gdy ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł – czytamy w  Rzeczpospolitej. 

Spółka świadczy usługi diagnostyczne na stacjach kontroli pojazdów na terenie całego kraju. Aby zachęcić klientów do korzystania z tych usług, stosuje różnego rodzaju akcje marketingowe, np.:

– po każdorazowym zakupie usług na stacji klient otrzymuje drobny prezent do wyboru (np. talon na zakup paliwa, latarkę),

– po zakupie usług na stacji klient otrzymuje naklejkę promocyjną, którą wkleja do karnetu. Po zebraniu sześciu naklejek w karnecie może wymienić go na nagrodę w postaci nawigacji lub aparatu fotograficznego,

– osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które zakupiły usługi na stacji, mogą wziąć udział w konkursie na hasło reklamowe promujące nazwo spółki; spółka wybierze autora najlepszego hasła, który otrzyma nagrodę.

Zasady poszczególnych akcji zostały opisane przez spółkę w regulaminach, i jednorazowa wartość nagrody w każdym przypadku nie przekracza 760 zł.

Zdaniem spółki wszystkie nagrody wydawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach akcji marketingowych są związane ze sprzedażą premiową i korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.
Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 1 lutego 2012 r. (IPTPB1M15-270/11-2/MD) uznała stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do nagród wydawanych osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach dwóch pierwszych akcji marketingowych i za nieprawidłowe w odniesieniu do nagród wydawanych w konkursie na najlepsze hasło reklamowe. Argumentowała, że te ostatnie nie są związane ze sprzedażą premiową.

Więcej w Rzeczpospolitej z 9 marca 2012 r.