W „Rzeczpospolitej” z 7 marca 2012 r. opublikowany został artykuł zatytułowany „Budżet zapłaci za infoaferę”, w którym pojawia się wzmianka na temat informatyzacji ZUS. Autor tekstu, Cezary Gmyz pisze m.in. „Najjaskrawszym ujawnionym do tej pory przykładem nadużyć była informatyzacja ZUS. Ówczesny jego prezes Paweł Wypych ujawnił, że kontrakty z Prokomem były tak skonstruowane, że niemożliwe było ich zerwanie, bo firma sprzedawała oprogramowanie, nie przekazując praw autorskich i tzw. kodów źródłowych. To generowało duże koszty ich obsługi”.

Nie odnosząc się do zawartej w powyższym passusie wyłącznie subiektywnej, nie potwierdzonej żadnymi obiektywnymi, czyli procesowymi, kryteriami oceny informatyzacji ZUS w latach 1997-2010, chcę zwrócić uwagę na fakt, że w październiku 2010 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawarł z Asseco Poland SA nową umowę na modyfikację i rozbudowę Kompleksowego Systemu Informatycznego, ostatecznie zamykając tym samym umowę na budowę KSI zawartą z Prokom Software SA w 1997 r.

Co najistotniejsze, zamykając półtora roku temu umowę z 10 października 1997 r., Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejął kody źródłowe i autorskie prawa majątkowe na wszystkich polach eksploatacji do utworów powstałych w trakcie realizowania umowy. Otworzyło to możliwość dywersyfikacji dostawców, czyli zlecanie innym wykonawcom prac modyfikacyjnych w tych modułach oprogramowania, których budowa została zakończona. Efektem działań związanych z dywersyfikacją dostawców jest zawarcie umów w trybie przetargów otwartych z firmami  – np. Sygnity, Comarch, B3System, Trecom – które dostarczają rozwiązania informatyczne do ZUS.

Zawarcie w 2010 r. nowej umowy z Asseco poprzedziły wielomiesięczne prace powołanych w ZUS zespołów specjalistów, które przeanalizowały różne warianty dalszego postępowania oraz audyt niezależnego eksperta – firmy Softtutor –  który wskazał najlepsze z możliwych rozwiązań pozwalające na zamknięcie procesu budowy KSI oraz zapewnienie jego dalszego rozwoju i utrzymania.

W rezultacie nową umowę zawarto na warunkach, które są dla ZUS zdecydowanie bardziej korzystne od warunków umowy realizowanej wcześniej. Umowa z października 2010 roku zapewnia ciągłość niezbędnego wsparcia informatycznego w zakresie funkcjonowania, a przede wszystkim zmian systemów informatycznych dostosowujących je do zmiany przepisów prawa (przykłady to sprawnie przeprowadzone akcje zmiany składki rentowej płaconej przez pracodawców, zmiana związana z budową subkonta i odprowadzenia mniejszej składki do OFE, czy waloryzacja kwotowa). I co równie istotne – daje Zakładowi narzędzia do obiektywnej oceny wykonanych prac modyfikacyjnych (w oparciu o zestandaryzowane metody wyceny oparte o metodę COSMIC) oraz do dywersyfikacji dalszego rozwoju KSI (usługi realizowane przez standardy Service Level Agreement).