Kto dużo jeździ, może skrócić okres amortyzacji auta

Rzeczpospolita (2012-05-14), autor: Konrad Piłat , oprac.: GR

maj 14, 2012

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, firma, która kupuje nowy samochód osobowy, musi amortyzować go metodą liniową. Co do zasady stosuje stawkę nie wyższą niż 20 proc. Gdy jednak osiąga on duże przebiegi, można ją podwyższyć.

Potwierdzają to odpowiedzi fiskusa. Przykładem jest interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2012 r. (IPPB3/423-992/11-2/JD). Pytanie zadała spółka z o.o. Świadczy ona usługi polegające m.in. na reklamowaniu i promowaniu farmaceutyków wśród lekarzy. W tym celu zatrudnia pracowników, którzy muszą często podróżować. Wykorzystują do tego służbowe samochody. Spółka zapytała, czy jeśli roczne przebiegi pojazdu przekraczają 50 tys. km, to możliwe jest podwyższenie stawki amortyzacyjnej przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 1,4. Jej zdaniem pozwala na to art. 16i ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. Wynika z niego, że w ten sposób można skrócić okres amortyzacji m.in. samochodów „używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych”.

Izba zgodziła się z tym stanowiskiem. Przekonały ją argumenty spółki, że skoro przepisy nie precyzują, co oznacza, że „środek trwały jest używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych”, to należy odwołać się do przesłanek i uwarunkowań obiektywnych. O ponadprzeciętnej intensywności wykorzystywania samochodów może więc świadczyć ich przebieg. Analiza publikacji w prasie motoryzacyjnej, danych firm ubezpieczeniowych czy informacji dotyczących ofert sprzedaży pojazdów na rynku wtórnym wskazuje bowiem, że przeciętnie samochody osobowe w Polsce przejeżdżają rocznie około 30 tys. kilometrów.

Takim samym problemem zajmowała się Izba Skarbowa w Poznaniu w odpowiedzi z 10 stycznia 2012 r.(ILPB 1/415-1310/11-2/AG). Ona również potwierdziła, że duży przebieg może uzasadniać podwyższenie amortyzacji liniowej przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 1,4. Odpowiedź ta dotyczyła dziewięcioosobowego busa, którym świadczone są usługi przewozu osób do Niemiec. W ciągu roku pokonuje on ponad 200 tys. km.

Zgodnie z art. 161 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT dla maszyn, urządzeń i środków transportu (wyjątkiem morskiego taboru pływającego) używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej podatnicy mogą podane w wykazie stawki podwyższać przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4.

Więcej w Rzeczpospolitej z 10 maja 2012 r.