Zakup gratisów na Euro księguje się jak towar

Dziennik Gazeta Prawna (2012-06-06), autor: Agnieszka Pokojska , oprac.: GR

cze 6, 2012

W związku z mistrzostwami Euro 2012 producenci wykorzystują okazję, aby promować swoje produkty. W tym celu dodają do nich różnego rodzaju gratisy, np. w postaci flag. To z kolei ma swoje konsekwencje w prowadzonych księgach rachunkowych – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Ujęcie w księgach kosztów zakupu flag jako gratisów dołączanych później do sprzedawanych produktów na gruncie prawa podatkowego rodzi wiele niejasności, twierdzi Aleksandra Motławska, biegły rewident. Wynika to z faktu, że koszty zakupu flag noszą znamiona wydatków o charakterze reprezentacji. Oznacza to, że nie mogą być uznane za stanowiące koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Aleksandry Motławskiej w celu eliminacji ewentualnych ryzyk podatkowych warto byłoby rozważyć zmianę formuły zwiększania sprzedaży produktów przez dodawanie do nich flag. Na przykład poprzez ogłoszenie promocji polegającej na dodawaniu do produktu flagi, nie w formie gratisu, ale jako dodatek, który jest wliczony w cenę produktu. Innym rozwiązaniem byłaby sprzedaż flagi wraz z produktem za 1 grosz.

Ekspert wyjaśnia, że przy powyższej zmianie sposobu promocji produktów księgowe ujęcie zdarzenia gospodarczego nie zmieni się, koszt księgowy będzie również stanowił koszt na gruncie prawa podatkowego, a VAT rozliczony będzie na zasadach ogólnych.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 1 czerwca 2012 r.