Deklaracje VAT można przesłać po wznowieniu działalności

Rzeczpospolita (2012-06-18), autor: Aneta Szwęch , oprac.: GR

cze 18, 2012

W czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca może odliczać podatek naliczony z faktur wystawianych na podstawie wcześniej zawartych umów. W okresie tym nie musi natomiast składać w urzędzie formularzy VAT-7 – informuje Rzeczpospolita.

Od 1 marca br. zawiesiłem działalność gospodarczą. W dalszym ciągu otrzymuję faktury VAT za wynajem lokalu, za telefon komórkowy i za raty leasingowe od samochodu osobowego. Umowy, na podstawie których otrzymują te faktury zostały zawarte przed zawieszeniem działalności. W jaki sposób powinienem rozliczyć VAT naliczony od tych zakupów. Czy za okres zawieszenia działalności powinienem zbierać te wszystkie faktury i rozliczyć je razem w pierwszej deklaracji VAT składanej za okres po wznowieniu działalności, czy też mogą je rozliczyć wcześniej – pyta czytelnik Rzeczpospolitej.

Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Co do zasady w okresie zawieszenia nie można wykonywać działalności gospodarczej, ma jednak prawo, aby wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Temu celowi służą właśnie wydatki ponoszone na podstawie umów, które zostały zawarte jeszcze w czasie prowadzenia działalności gospodarczej, do których należy umowa najmu lokalu, umowa leasingu czy umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Zgodnie z art. 99 ust. 7a ustawy o VAT czynni podatnicy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za te okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie. Jednocześnie nie ma też zakazu ich składania. Oznacza to, że z uwagi na występujący podatek naliczony podatnikowi przysługuje prawo, aby za okres zawieszenia działalności gospodarczej składać deklaracje VAT, wykazując w nich kwotę odliczonego VAT. Potwierdza to Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 18 maja 2011 r.

W okresie zawieszenia działalności podatnik może także wystąpić o zwrot tej kwoty na rachunek bankowy.
Brak sprzedaży opodatkowanej w deklaracji VAT nie wyklucza bowiem tego zwrotu, a jedynie wydłuża jego termin. Podstawą prawną takiego zwrotu jest art. 87 ust. 5a ustawy o VAT. Zgodnie z nim otrzymanie zwrotu VAT wymaga złożenia wraz z deklaracją VAT umotywowanego wniosku. Podatek naliczony wykazany w tej deklaracji podlega zwrotowi w terminie 180 dni, licząc od dnia jej złożenia. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu w ciągu 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu.

Przedsiębiorcy odliczającemu VAT od zakupów w trakcie zawieszenia działalności najłatwiej byłoby zebrać wszystkie faktury i skumulowaną kwotę podatku naliczonego wykazać w pierwszej deklaracji składanej za okres po wznowieniu prowadzenia firmy. Zdaniem eksperta takie postępowanie nie jest prawidłowe. Przepisy o VAT przyznają prawo do złożenia deklaracji VAT za okres zawieszenia działalności po jej wznowieniu w przypadku kiedy za ten okres wystąpił podatek naliczony. Nie pozostawiają natomiast swobody do wyboru terminu, w którym powstało prawo do odliczenia VAT od zakupów.

Więcej w Rzeczpospolitej z 14 czerwca 2012 r.