Jeśli popsuje się kasa rejestrująca, której zakup został częściowo sfinansowany przez fiskusa, to lepiej ją naprawić, niż otrzymać w zamian inne urządzenie. W tym drugim wypadku trzeba bowiem oddać otrzymaną wcześniej dopłatę – informuje Rzeczpospolita.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w grudniu 2011 r. musiałam rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Wówczas skorzystałam z ulgi na jej zakup. W ubiegłym miesiącu używana przeze mnie kasa uległa awarii. Była ona na tyle poważna, że serwis w ramach przysługującej mi gwarancji wymienił ją na nową. Czy muszę zwrócić fiskusowi odliczoną wcześniej ulgę na jej zakup? – pyta czytelniczka Rzeczpospolitej.
Obowiązek zwrotu ulgi powodują zdarzenia ściśle określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz § 6 rozporządzenia ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku trwałego zakończenia prowadzonej działalności gospodarczej skutkującego np. likwidacją, upadłością lub sprzedażą przedsiębiorstwa. Jedną z przyczyn zwrotu ulgi może także być zaprzestanie używania kasy rejestrującej, jeśli nastąpi w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy jej użyciu.
Sam fakt oddania kasy fiskalnej do naprawy nie oznacza jeszcze zaprzestania jej używania powodującego konieczność oddania ulgi. Jeżeli awaria była na tyle poważna, że serwis wymienił kasę rejestrującą na nową, to spowoduje to trwałe zaprzestanie używania „starej” kasy i obowiązek zwrotu ulgi. Jeżeli natomiast kasa rejestrująca została oddana do naprawy, która spowodowała usunięcie usterki, to jej czasowe wyłączenie z ewidencjonowania sprzedaży, nie powoduje obowiązku oddania ulgi. Obowiązku tego nie spowoduje nawet taka naprawa, która prowadzi do wymiany modułu fiskalnego kasy. Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 marca 2011 r. Dotyczy ona właśnie wymiany w ramach gwarancji modułu fiskalnego kasy rejestrującej, która uległa awarii.
Nie spowodowało to zmiany numeru fabrycznego kasy. Skutkiem wymiany modułu fiskalnego był natomiast nowy numer unikatowy. Izba uznała, że „fakt wymiany pamięci fiskalnej nie jest wymieniony wśród okoliczności powodujących utratę prawa do odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy. Zarówno czasowa przerwa w ewidencjonowaniu przy zastosowaniu urządzenia fiskalnego spowodowana awarią i koniecznością dokonania naprawy, jak i wymiana pamięci fiskalnej nie są okolicznościami powodującymi zaprzestanie używania kasy. Wobec powyższego, wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zwrotu odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej w związku z przedstawionymi w stanie faktycznym okolicznościami.”
Więcej w Rzeczpospolitej z 2 lipca 2012 r.