Przedsiębiorcy otrzymują z Funduszu Pracy zwrot wydatków wyposażenia stanowiska pracy w kwocie brutto. Jeśli jednak mają prawo do zmniejszenia podatku należnego o naliczony to muszą oddać VAT wynikający z faktur zakupu – informuje Rzeczpospolita.
W myśl aktualnych przepisów przedsiębiorca może uzyskać zwrot kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy utworzonego dla skierowanego do pracy bezrobotnego. Refundacja ta jest dla przedsiębiorców pomocą de minimis w rozumieniu odrębnych przepisów. Co do zasady rozliczenie tych wydatków następuje w kwocie brutto. Oznacza to, że przyznana refundacja obejmuje również VAT. Sposób jej rozliczania zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej z 26 kwietnia 2012 r. obowiązującym od 31 lipca 2011 r. jest jednak inny niż refundacja przyznana na zasadach wynikających z umów zawartych przed tym dniem.
Obecnie otrzymana kwota refundacji w części dotyczącej VAT od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji podlega zwrotowi do urzędu pracy pod warunkiem, że danemu podmiotowi przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego o naliczony. W związku z tym w umowie o refundację przedsiębiorca starający się o jej uzyskanie musi się zobowiązać do zwrotu równowartości odzyskanego, bądź odliczonego VAT.
W konsekwencji w rozliczeniu przedkładanym staroście w celu uzyskania refundacji należy wykazać kwoty wydatków, uwzględniając VAT. Równocześnie jednak trzeba poinformować, czy przedsiębiorcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony zawarty w wykazanych wydatkach.
W praktyce oznacza to, że podatku naliczonego nie będą musieli oddawać staroście przedsiębiorcy: zwolnieni z VAT ze względu na osiągane obroty bądź z uwagi na wykonywane czynności, gdyż co do zasady nie przysługuje im prawo od odliczenia podatku naliczonego, a także którzy ponoszą wydatki niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Więcej w Rzeczpospolitej z 5 lipca 2012 r.