Wystawiając gwarancję ubezpieczeniową, towarzystwo
zobowiązuje się do zapłacenia beneficjentowi określonej kwoty, jeżeli firma,
która ją wykupiła, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania – czytamy w
Rzeczpospolitej.
Gwarancja pozwala na uniknięcie zamrażania własnych środków
na wpłatę wadium przetargowego czy zabezpieczenie kredytu, gdyż wystarczy ją
przedstawić, aby uniknąć konieczności wnoszenia zabezpieczeń finansowych.
Regułą jest, że ubezpieczyciele wystawiają gwarancję tylko w sytuacji, gdy są
pewni, że klient jest w stanie wywiązać się z umowy.
Przyjmującemu zobowiązanie gwarancja daje większą swobodę
finansową, gdyż nie musi on zabezpieczać umowy np. poprzez wniesienie kaucji
gotówkowej. Tym samym gwarancja ubezpieczeniowa wpływa na poprawę płynności
finansowej przedsiębiorstwa. Jest to też sposób na potwierdzenie pozytywnej
oceny sytuacji finansowej firmy przez niezależną instytucję finansową, dzięki
czemu zwiększa się wiarygodność przedsiębiorcy jako partnera biznesowego. Ma to
duże znaczenie zwłaszcza dla niedużych, słabo znanych na rynku firm. Gwarancja
ubezpieczeniowa ma jedną przewagę nad gwarancją bankową – pozwala mianowicie
odciążyć limity kredytowe w bankach.
Gwarancja stanowi oświadczenie woli ubezpieczyciela
(gwaranta), który zobowiązuje się do spełnienia określonego świadczenia
pieniężnego na rzecz wierzyciela (beneficjenta gwarancji) w sytuacji, gdy
dłużnik (zleceniodawca gwarancji) nie wywiąże się ze swojego zobowiązania wobec
beneficjenta gwarancji. Towarzystwo, udzielając gwarancji, niejako daje słowo i
ręczy swoim majątkiem, że przedsiębiorstwo będzie w stanie wykonać rzetelnie
zabezpieczone zobowiązania.
W zależności od rodzaju gwarancji zleceniodawcami, czyli
podmiotami zawierającymi z ubezpieczycielem umowę gwarancji, mogą być wykonawcy
prac budowlanych, producenci maszyn i urządzeń, dostawcy różnych produktów,
importerzy realizujący obrót towarowy obarczony cłem, przechowawcy, przetwórcy
z branży spożywczej, biura usług płatniczych, podmioty prowadzące składowiska
odpadów itd. Beneficjentami gwarancji mogą również być te same grupy podmiotów,
co zleceniodawcy. Gwarancje ubezpieczeniowe są negocjowane indywidualnie.
Przedsiębiorstwo, które chce otrzymać gwarancję, składa
wniosek, do którego dołącza wymagane przez ubezpieczyciela dokumenty, takie jak
zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego, dokumenty rejestrowe i finansowe oraz
dotyczące kontaktu. Ubezpieczyciel ocenia ryzyko i proponuje formę
zabezpieczenia, które klient ma dostarczyć na wypadek, gdyby nie wywiązał się z
zobowiązań. Mogą to być weksel in blanco, poręczenie wekslowe, przewłaszczenie,
hipoteka, zastaw rejestrowy. Po uzgodnieniu z beneficjentem treści gwarancji
podpisywana jest umowa. Na cenę gwarancji ubezpieczeniowej wpływają wysokość
sumy gwarancyjnej, skala działalności firmy, sytuacja finansowa
przedsiębiorstwa wnioskującego o gwarancję, informacje o zabezpieczanym
kontakcie oraz dotychczasowa współpraca z danym ubezpieczycielem.
Dla starych klientów towarzystwa mają uproszczone procedury.
Więcej w Rzeczpospolitej z 19 lipca 2012 r.