Służbowy samochód, który jest środkiem trwałym firmy, uległ wypadkowi. Ubezpieczyciel pokryje koszty naprawy – jednak tylko w wartości netto. Jak to zaksięgować? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
W księgach rachunkowych skutki wypadków tego typu samochodów zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości na takich kontach księguje się koszty i przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. Oznacza to więc, że koszty naprawy samochodu zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. Natomiast otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie księguje się jako pozostałe przychody operacyjne. Biorąc więc pod uwagę stan faktyczny podany w pytaniu załóżmy, że koszty naprawy to brutto – 12 300 zł. Dlatego w księgach rachunkowych należy ująć następujące księgowania:
1. Faktura VAT za naprawę samochodu: strona Wn konta 300 – Rozliczenie zakupu – 10 000 zł, strona Wn konta 225 – Rozliczenie VAT naliczonego – 2300 zł, strona Ma konta 202 – Rozrachunki z dostawcami -12 300 zł,
2. Zarachowanie wartości usług w ciężar kosztów -10 000 zł: strona Wn konta 460 – Pozostałe koszty rodzajowe, strona Ma konta 300 – Rozliczenie zakupu,
3. Powiadomienie o przyznaniu odszkodowania
a) zaliczenie do przychodów kwoty przyznanego odszkodowania -10 000 zł: strona Wn konta 240 – Inne rozrachunki (w analityce Rozrachunki z ubezpieczycielami), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne.
b) rozliczenie z warsztatem -10 000 zł
4. Wypłata pozostałej kwoty zobowiązania w wysokości VAT – 2300 zł: strona Wn konta 202 – Rozrachunki z dostawcami, strona Ma konta 130 – Rachunek bankowy.
Tak jak jest w omawianym stanie faktycznym odszkodowanie za szkodę powstałą w związku z wypadkiem może nie obejmować kwoty VAT mieszczącego się w cenie usługi naprawy samochodu. W takiej sytuacji podatek pokrywa spółka z własnych środków, a następnie odlicza go na zasadach ogólnych.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 sierpnia 2012 r.