Usługa polegająca na sprzedaży karnetów oraz wejściówek do klubu fitness nie jest objęta definicją usług rekreacyjnych zawartą w pozycji 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i nie korzysta z preferencyjnej stawki 8 proc. – czytamy w Rzeczpospolitej.
Podatnik prowadzi klub fitness. Zakres usług dostępnych w klubie obejmuje m.in. dostęp do siłowni, sauny, solarium oraz różnego rodzaju innych zajęć. Usługi są sprzedawane w formie wejściówek jednorazowych oraz karnetów. Wykupując jedną z wejściówek, każdy klient ma prawo do korzystania z pełnej oferty klubu bez limitów czasowych. Wybór rodzaju usług zależy wyłącznie od klienta. We wniosku o interpretację podatnik spytał, czy taka usługa podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8 proc. Zdaniem wnioskodawcy z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, że preferencyjną stawką VAT opodatkowane są (bez względu na symbol PKWiU) usługi rekreacyjne – wyłącznie w zakresie wstępu, a usługi świadczone w klubie wpisują się w ich definicję.
Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 16 lipca 2012 r. (IPTPP1/443-327/12-2/RG) uznała stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Jej zdaniem opłaty pobierane za wejściówki jednorazowe i karnety (wstęp wielorazowy) nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz za możliwość korzystania z dostępnych w klubie urządzeń i pomieszczeń. W celu potwierdzenia swojej tezy organ podatkowy powołał się m.in. na art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W związku z tym uznał, że na sprzedaż wejściówek jednorazowych i karnetów nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8-proc. stawki VAT.
Więcej w Rzeczpospolitej z 24 sierpnia 2012 r.