Stawkę 0 proc. VAT można stosować także bez drukowanego potwierdzenia

Rzeczpospolita (2012-09-10), autor: Hanna Kozłowska , oprac.: GR

wrz 10, 2012

Wystawiamy na zagranicznego klienta faktury dokumentujące sprzedaż naszych towarów. Zdarza się, że tych faktur jest bardzo dużo. Żeby zastosować stawkę 0 proc. VAT przy wewnętrzwspólnotowej dostawie towarów, musimy dysponować potwierdzeniem wywozu towaru do innego kraju UE. Przewoźnik przesyła nam te potwierdzenia w formie elektronicznej. Czy musimy je drukować, czy wystarczy taka forma potwierdzenia że WDT zostało dokonane? – pyta czytelnik Rzeczpospolitej.

Jak odpowiada Rzeczpospolita – obecnie, z uwagi na linię orzeczniczą prezentowaną przez sądy administracyjne (w szczególności uchwalę 7 sędziów NSA z 11 października 2010 r., I FPS 1/10) podejście organów podatkowych w kwestii dokumentowania WDT stało się bardziej liberalne. Tym niemniej, nadal konieczne jest spełnienie wielu przesłanek pozwalających na zastosowanie preferencyjnej stawki VAT.

Przede wszystkim, prawo do zastosowania stawki 0 proc. jest uzależnione od posiadania dokumentów, które jednoznacznie potwierdzają, że w określonej sytuacji faktycznie doszło do wywozu towaru z Polski i jego dostawa nastąpiła na terytorium innego państwa wchodzącego w skład struktur unijnych. Podatnik musi być zatem w stanie udowodnić, że towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju i że dostarczono je do nabywcy w innym państwie członkowskim.

Obecnie przyjmuje się, że wystarczające jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 tej ustawy.
Przy czym należy zwrócić uwagę, że przepisy formułują jedynie wymóg posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towarów do innego kraju członkowskiego, nie precyzując, jaką formę mają mieć te dokumenty. Nie jest zatem wymagane, aby dokumenty miały postać papierową. Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 2 września 2011 r. (IPPP1-AA3-1340/09/11-7/S/PR), w której czytamy: „przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują konkretnej formy dla dokumentów wymienionych przez ustawodawcę dla celów potwierdzenia zaistnienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a określają jedynie jakiego rodzaju informacje powinny zawierać. Z ustawowych regulacji nie wynika wymóg, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały koniecznie formę »papierową«. Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Zgodzić się zatem należy z twierdzeniem, że dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem. Oznacza to tym samym, iż w przedmiotowej sprawie na spółce nie ciąży obowiązek dostarczenia dokumentów oryginalnych, i dopuszczalne jest w tym celu gromadzenie dokumentów w formie oryginałów, jak również ich kopii, a także w formie dokumentów przesłanych drogą elektroniczną lub faksem.”

Jeśli czytelnik dysponuje potwierdzeniami wywozu towaru do różnych krajów UE, z których wynika, że towar został faktycznie wywieziony, przy czym potwierdzenia te mają formę elektroniczną, to w takim przypadku nie jest konieczne drukowanie tych potwierdzeń, ponieważ forma dokumentów potwierdzających wywóz towarów ma znaczenie drugorzędne. Wystarczające będzie, że spółka będzie dysponowała elektronicznymi wersjami takich dokumentów. Obok tych potwierdzeń spółka powinna jednak także posiadać inne dokumenty – kopię faktury, korespondencję z kontrahentem czy też potwierdzenie zapłaty za towar.

Więcej w Rzeczpospolitej z 4 września 2012 r.