Koszty doręczonego upomnienia wysłanego do dłużnika

Dziennik Gazeta Prawna (2012-09-18), autor: Radosław Tyburczy , oprac.: GR

wrz 18, 2012

Państwowa jednostka budżetowa wysłała do dłużnika upomnienie wzywające do zapłaty nieuregulowanej w terminie należności publicznoprawnej. Czy koszty wysłanego upomnienia stanowią należność budżetu państwa? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Tak – odpowiada „DGP”, koszty upomnienia wysłanego do dłużnika stanowią należność budżetu państwa z chwilą jego doręczenia.

Dochodzenie należności publicznoprawnych stanowiących zarówno należności podatkowe, jak i niepodatkowe należności budżetowe następuje w trybie egzekucji administracyjnej na podstawie ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji) oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.

Pierwszą czynnością w postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest wysłanie do uchylającego się od zapłaty dłużnika upomnienia. Wierzyciel wysyła dłużnikowi upomnienie z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Wysokość kosztów upomnienia uregulowano w rozporządzeniu ministra finansów z 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej. Ich wielkość określono jako czterokrotną wartość opłaty dodatkowej, pobieranej za traktowanie przesyłki listowej jako poleconej, przez Pocztę Polską SA. Zgodnie z cennikiem usług pocztowych w obrocie krajowym opłata ta wynosi 2,20 zł. W związku z tym jej czterokrotność to kwota 8,80 zł.

Koszty upomnienia, zgodnie z art. 15 par. 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji obciążają zobowiązanego i są pobierane na rzecz wierzyciela, a obowiązek ich uiszczenia przez dłużnika powstaje z chwilą doręczenia upomnienia. Jednocześnie koszty te podlegają ściągnięciu w trybie określonym dla kosztów egzekucyjnych.

Należności budżetowe z tytułu kosztów upomnienia wysłanego do dłużnika powstają w momencie jego doręczenia zobowiązanemu przesyłką poleconą listową za potwierdzeniem odbioru za pośrednictwem Poczty Polskiej SA lub z chwilą doręczenia w sposób określony w ustawie z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (rozdział 8 – „Doręczenia”).

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 września 2012 r.