Kwiatki przed siedzibą to standard i norma…

Rzeczpospolita , autor: Przemysław Wojtasik , oprac.: GR

lip 2, 2007

Inwestycja w ładne otoczenie to koszt funkcjonowania firmy. Niekoniecznie jest to działanie reprezentacyjne

Od i stycznia br. wydatki na reprezentację nie są już kosztami podatkowymi. Dlatego przedsiębiorcy próbują udowodnić, że działania, które do tej pory były uznawane przez niektóre urzędy za inwestycje w wizerunek firmy, są normalnymi kosztami prowadzenia działalności. Czasami się to udaje. Tak było w sprawie rozpatrywanej przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna (interpretacja z 8 maja br., 1-415/34/07).

Musi być wytwornie i okazale

Czy zasadzenie kwiatków przed wejściem to działanie reprezentacyjne Wygląd firmy świadczy o właścicielu. Naturalne jest, że chcemy przedstawić ją w jak najlepszym świetle. Dbamy więc o otoczenie, żeby sprawić dobre wrażenie na klientach. Jak wynika natomiast z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r. (P04/AK-722-702/95) wielokrotnie powtarzanego w interpretacjach, reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związane ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Wydaje się jednak, że inwestycja w kwiatki to normalne działanie, niewiążące się z okazałością ani wytwornością.

Ładny ogródek kreuje wizerunek

Ale urzędy często szeroko traktowały pojęcie reprezentacji. Przykładowo Urząd Skarbowy w Zgorzelcu w interpretacji z 31 marca 2004 r. (US.PD-l.415/4/2/2004) uznał, że świnie i kaczki witające klientów w ogródku przed siedzibą kreują przyjazny wizerunek przedsiębiorstwa. Wydatki na ich utrzymanie są więc kosztami reprezentacji. Podobnie zakwalifikował wydatki na trawę, krzewy i drzewka zdobiące teren wokół firmy Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w Interpretacji z 8 marca 2006 r. (1472/ROP 1/423-43/83/06/MG). Czytamy w niej: zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów". Z kolei Izba Skarbowa w Gdańsku (pismo z 12 grudnia 2003 r., BI/005/0523/03) do kosztów reprezentacji zaliczyła wydatki na rośliny doniczkowe w siedzibie spółki. Podkreśliła jednak, że dotyczy to tylko szczególnie cennych okazów nabywanych w celu podkreślenia wytworności w sposobie funkcjonowania firmy.

Jest nadzieja na korzystne podejście

Wydatki na reprezentację do końca ubiegłego roku odliczane były tylko w wysokości 0,25 proc. przychodu. Ale przedsiębiorcy mogli znaleźć też interpretacje zezwalające na rozliczenie kosztów urządzenia terenów zielonych" w pełnej wysokości (np. pismo Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z 10 listopada 2006 r., US.I/1.423/7/2006). Jak będzie po zmianach Nadzieję daje wspomniana na początku interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna

Przedsiębiorca, który posadził kwiatki przed firmą, zapytał o możliwość rozliczenia wydatków w kosztach. I przeczytał w odpowiedzi: wydatki poniesione na zagospodarowanie, odtwarzanie i pielęgnację terenów zielonych wokół firmy (posadzenie kwiatów, krzewów, drzew, założenie trawnika oraz nawożenie, przycinanie i wykonywanie innych prac pielęgnacyjnych) mają pośredni związek z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności firmy".

Więcej Rzeczpospolita.