VAT od biegania obciąża gminę

Rzeczpospolita (2016-01-12), autor: Mateusz Maj , oprac.: GR

sty 12, 2016
Samorząd nie odliczy całości podatku od wydatków na uliczny bieg, bo przy okazji się promuje – czytamy w Rzeczpospolitej
 
Osoby, które zechcą wziąć udział w biegu, muszą uiścić opłatę startową. Organizator, czyli gmina, zapewnia pakiety startowe, a w nich m.in. depozyt, szatnie, pomoc medyczną czy posiłek regeneracyjny. Gmina musi ponieść wydatki na obsługę techniczną i zabezpieczenie medyczne, wodę i posiłki, koszulki, ubezpieczenia i pamiątkowe nagrody etc. Stwierdziła, że może pomniejszyć VAT należny urzędowi skarbowemu o podatek z faktur zakupowych związanych z organizacją imprezy.
Możliwość taką daje gminie podstawowa zasada obowiązująca w systemie VAT, zgodnie z którą w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik może odliczyć VAT od ich zakupu.
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem, a sprzedaż pakietów startowych jest czynnością opodatkowaną, co zresztą poznańska Izba Skarbowa potwierdziła w innej, wydanej na wniosek gminy, interpretacji (nr ILPP1/4512-1-711/15-3/HW). Na poparcie swojego stanowiska przytoczyła dwie interpretacje, w tym jedną wydaną przez Izbę Skarbową z Poznania, potwierdzającą możliwość odliczenia VAT.
Tym razem poznańska Izba odpowiedniego związku zakupów ze sprzedażą nie zauważyła.
– Opodatkowane przychody ze świadczenia usług umożliwiających udział w biegu poszczególnym osobom mają/będą miały charakter podrzędny (dodatkowy) w stosunku do podstawowego celu tego wydarzenia, tj. popularyzacji biegania wśród lokalnej społeczności i promocji gminy – stwierdziła izba.
Na niekorzystne rozstrzygnięcie mógł wpłynąć przedstawiony przez gminę opis jej sytuacji, w którym gmina jako jeden z celów biegu przedstawiła popularyzację biegania wśród lokalnej społeczności i promocję gminy.
Izba skarbowa, odwołując się do ustawy o samorządzie gminnym, wykazała, że do obowiązkowych zadań gminy należy krzewienie kultury fizycznej i promocja gminy.
Izba Skarbowa z Poznania uznała (nr interpretacji: ILPP1/4512-1-711/15-4/HW), że gmina, by nie stawiać jej na uprzywilejowanej pozycji, powinna przyporządkować VAT naliczony do czynności nieopodatkowanych, tj. promocji i opodatkowanej sprzedaży pakietów startowych, stosując odliczenie wyłącznie części podatku związanego ze sprzedażą obciążoną VAT.

Więcej w Rzeczpospolitej z 12 stycznia 2016 r.