Zakupiliśmy paczki świąteczne dla pracowników, które sfinansowaliśmy ze środków obrotowych. W jaki sposób należało zaksięgować fakturę za zakup paczek? Jak powinniśmy byli ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie pracowników za grudzień 2015 r. z doliczoną do przychodów ze stosunku pracy kwotą świadczenia rzeczowego w postaci paczek? – pyta czytelnik Gazety Podatkowej
Jak odpowiada „GP” – jeśli wydatki świąteczne jednostka finansuje z własnych środków obrotowych, wówczas wydatki te obciążają koszty jej działalności operacyjnej. Są one zatem ujmowane na koncie 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) lub na koncie zespołu 5.
Przekazując pracownikom paczki, których zakup sfinansowano ze środków obrotowych pracodawcy, trzeba wziąć pod uwagę art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Z przepisu tego wynika, że przez dostawę towarów należy rozumieć również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, m.in. na cele osobiste jego pracowników, jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia VAT od nabycia tych towarów. Podatnikowi przysługuje natomiast, co do zasady, prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. To oznacza, że gdy pracodawca miał prawo odliczyć VAT od wydatków na zakup paczek świątecznych sfinansowanych ze środków obrotowych, to od przekazania tych paczek był zobowiązany wykazać VAT należny. Gdyby podatnikowi prawo do odliczenia VAT nie przysługiwało, to nie wystąpiłby obowiązek wykazania VAT należnego od przekazania paczek pracownikom.
Fakturę za zakup paczek świątecznych należało zaksięgować w księgach rachunkowych grudnia 2015 r. w następujący sposób:
a) wartość brutto
– Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”,
– Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”,
b) VAT naliczony, jeśli podlegał odliczeniu
– Wn konto 22-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”,
– Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.
Operację przekazania paczek pracownikom można z kolei było ująć zapisem:
– Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) lub konto zespołu 5,
– Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.
Jeśli jednostka była zobowiązana do wykazania VAT należnego, jego kwotę można było ująć następująco:
– Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Podatki i opłaty) lub konto zespołu 5,
– Ma konto 22-1 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
Wynagrodzenie pracowników za grudzień 2015 r. należało zaksięgować na zasadach ogólnych na koncie 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Wynagrodzenia) lub koncie w zespole 5. Pracodawca powinien był obciążyć koszty grudnia 2015 r. kwotą wynagrodzenia bez doliczania do niej świadczenia rzeczowego w postaci paczek świątecznych. Kwotę tego świadczenia trzeba natomiast było uwzględnić przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy oraz składek ZUS, gdyż świadczenie świąteczne, np. paczka, sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Potrącenie z wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy oraz składek ZUS w części obciążającej pracownika można było ująć zapisem:
– Wn konto 23-0 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
– Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: Rozrachunki z urzędem skarbowym, z ZUS).
Więcej w Gazecie Podatkowej z 18 stycznia 2016 r.