Od wielu już lat indywidualne interpretacje podatkowe są popularnym narzędziem pozwalającym na uzyskanie wiążącego stanowiska organów podatkowych w przedstawionej przez podatnika sprawie. Nic więc dziwnego, że procedura ta była i jest powszechnie stosowana przez przedsiębiorców, którzy będąc zmuszeni do poruszania się w gąszczu skomplikowanych przepisów podatkowych, często nie są w stanie samodzielnie rozstrzygnąć o poprawności przyjętych zasad rozliczeń z fiskusem. Dodatkowym, a często nawet pierwszoplanowym argumentem przemawiającym za uzyskaniem takiej interpretacji jest także jej walor ochronny – czytamy w Rzeczpospolitej
Rok 2016 przyniósł wiele istotnych zmian w zakresie sporządzania wniosków oraz postępowania w procedurze wydawania interpretacji. Do ordynacji podatkowej wprowadzono bowiem nowe rozwiązania w tym zakresie.
Przede wszystkim wyłączono wydawanie interpretacji indywidualnych, gdy przedmiotem wniosku jest zagadnienie, które zostało już rozstrzygnięte interpretacją ogólną (art. 14b § 5 o.p.). Nie oznacza to jednak, że na podatnikach zwracających się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej spoczywa obowiązek sprawdzenia, czy kierowane do fiskusa pytanie zostało już rozstrzygnięte w interpretacji o charakterze ogólnym. Ocenę przeprowadza organ podatkowy, który w razie uznania, że przedstawiony przez podatnika stan faktyczny został już rozstrzygnięty w interpretacji ogólnej, wydaje stosowne postanowienie w tym zakresie.
Wprowadzono także do porządku prawnego możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przez kilku zainteresowanych (art. 14r o.p.), którzy uczestniczą w tym samym stanie faktycznym. Jest to rozwiązanie szczególnie istotne dla podatników biorących udział w jednej operacji gospodarczej. Dotychczas z wnioskiem mógł wystąpić każdy zainteresowany, co w sposób sztuczny zwiększało liczbę wydawanych interpretacji indywidualnych, które odnosiły się do tożsamego stanu faktycznego, a ponadto zwiększało ryzyko różnej oceny przedstawianego przez wnioskodawców pytania, zwłaszcza gdy wnioski trafiały do różnych izb skarbowych. Obecnie możliwe jest wystąpienie ze wspólnym wnioskiem.
Możliwość wystąpienia o interpretację uzyskał obecnie również podmiot uznawany za zamawiającego w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych (art. 14s o.p.). Wniosek taki może być formułowany w zakresie mającym wpływ na sposób obliczania ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.
Analizując zmiany w zakresie postępowania interpretacyjnego, należy także zwrócić uwagę na rozwiązanie umożliwiające podatnikom pozyskanie informacji na temat terminu wydania oraz sposobu rozstrzygnięcia złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Zgodnie z art. 14d § 3 o.p. W razie złożenia takiego żądania właściwy organ ma obowiązek przekazania informacji niezwłocznie, a gdy żądanie złożono przed wydaniem interpretacji – nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania tej interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w sprawie. To rozwiązanie pozwala podatnikom na ustalenie daty wydania interpretacji indywidualnej, co jest szczególnie istotne w przypadku instytucji tzw. milczącej interpretacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 14o § 1 o.p., w przypadku niewydania interpretacji indywidualnej w wymaganym terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął ten termin, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie.
Więcej w Rzeczpospolitej z 11 lutego 2016 r.