Od firmy świadczącej usługi w zakresie szkoleń bhp otrzymaliśmy fakturę za przeprowadzone obowiązkowe szkolenie naszych pracowników. Prowadzimy pełny rachunek kosztów. Czy wydatki na to szkolenie powinniśmy zaliczyć do kosztów zarządu, czy rozliczyć je na poszczególne konta w zespole 5? – pyta czytelnik Gazety Podatkowej
Jak odpowiada „GP’ – koszty obowiązkowych szkoleń bhp pracowników w księgach rachunkowych jednostki prowadzącej pełny rachunek kosztów w całości należy ująć w kosztach rodzajowych na koncie 40 „Koszty według rodzajów” oraz na koncie 55 „Koszty zarządu”.
Na podstawie regulacji zawartych w Kodeksie pracy pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Zgodnie z art. 2373 § 2 K.p. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.) ma on obowiązek zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz do prowadzenia okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenia te odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy (art. 2371 § 2 K.p.).
Na koncie 55 „Koszty zarządu” gromadzone są tzw. koszty okresu, czyli takie, które nie zależą od wielkości produkcji i są ponoszone w związku z funkcjonowaniem jednostki jako całości. Do takich wydatków zalicza się koszty szkoleń bhp, których obowiązek przeprowadzania wynika z przepisów prawa lub regulaminów danej jednostki.
Fakturę za przeprowadzone obowiązkowe szkolenie bhp w księgach rachunkowych można ująć zapisem:
– Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”,
– Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: Konto imienne kontrahenta).
Jeśli jednostka prowadzi pełny rachunek kosztów, to wydatki na to szkolenie zaewidencjonuje następująco:
– Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia),
– Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu” oraz równolegle
– Wn konto 55 „Koszty zarządu”,
– Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów”.
Natomiast zapłatę za przeprowadzone przez zewnętrzną firmę szkolenie można ująć zapisem:
– Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: Konto imienne kontrahenta),
– Ma konto 10 „Kasa” lub konto 13-0 „Rachunek bieżący”.
Więcej w Gazecie Podatkowej z 31 marca 2016 r.